Auteur Topic: 2003-02-05, Verbeter de sfeer, begin bij jezelf, Door: Tapie  (gelezen 3476 keer)

Offline superjari

• Vriend van AjaxForum
  • Legende
    • Bekijk profiel
    • http://www.footygoal.net
2003-02-05, Verbeter de sfeer, begin bij jezelf, Door: Tapie
« Gepost op: 5 februari 2003, 11:57:00 »
Citaat
Feyenoord won vorig seizoen dankzij van Hooijdonk de UEFA-Cup en iedereen sprak over het fantastische publiek en de geweldige sfeer daar in de Kuip.
Vlaggen, papiersnippers en collectief gezang zorgden iedere wedstrijd weer voor prachtige plaatjes en een extra stimulans voor de spelers. Iedereen die ik sprak vond de Kuip ineens het mooiste stadion van Nederland, want daar was een sfeer die er in de ArenA nooit was.
Wat moet er veranderen in de ArenA om 90 minuten lang een geweldige sfeer te hebben?

Als ik op dit moment naar de sfeer in de ArenA kijk zijn er zowel positieve als negatieve punten te noemen. De positieve zijn vooral de afgelopen 2 seizoenen ontstaan, voor iedere wedstrijd wordt het Ajax-clublied weer gedraaid en met genoegen zie ik dat een groot deel van onze supporters het ook kan meezingen.
Ook de supporters zijn tegenwoordig continu in de weer om iedere wedstrijd een optimale sfeer te creeëren, naast de F-Side die op Zuid altijd weer hun best doen is er ook in vak410 een sfeeroffensief begonnen. Iedere wedstrijd is dit vak weer rood-wit gekleurd en wordt er gezwaaid met vlaggen van 3x3 meter, het effect hiervan is dat de rest van het publiek ook gaat meedoen.
Tijdens de Champions League wedstrijden is het echter zoals het altijd zou moeten, na een al fantastische opkomst van de spelers blijft iedereen 90 minuten wakker en wordt er de hele wedstrijd door gezongen. Zelfs bij een achterstand wordt Ajax aangemoedigd, iets wat tijdens competitiewedstrijden ver te zoeken is. Tijdens de competitiewedstrijden is het zelfs bij een voorsprong vaak stil, iedereen gelooft het blijkbaar wel en alleen de F-side probeert af en toe samen met 410 het stadion weer aan de praat te krijgen.

Bij een kleine achterstand wil iedereen nog wel, maar als er bijvoorbeeld 0-2 op het bord komt wordt het vaak muisstil. Iedereen in het veld moet gewisseld worden en 10 minuten voor het eind begint het stadion op meerdere plaatsen al leeg te lopen, hier heb je dus een punt dat absoluut beter moet.
Bij een achterstand moet juist iedereen zijn club aanmoedigen zodat je met z'n allen een soort 12e man bent, ik realiseer me natuurlijk dat dit misschien niet de mentaliteit van het Ajax-publiek is maar als iedereen z'n steentje bijdraagd wordt het vanzelf beter. Dat begint al bij zoiets als de volle 90 minuten blijven en Ajax steunen, dan sta je maar een keer 10 minuten langer in de file.

Onlangs is er een gesprek geweest tussen Ajax-supporters en enkele spelers van de A-selectie, er werd onder andere door de supporters aangedragen dat de spelers bij uit-wedstrijden het meegereisde publiek moeten bedanken. Chivu beloofde als aanvoerder hier zijn best voor te gaan doen, na deze belofte kunnen we als supporters niet achterblijven.
Eigenlijk zouden alle seizoenskaart-houders en SVA-leden een brief moeten ontvangen met daarin de belangrijkste punten van het gesprek, verder zou ik er duidelijk inzetten wat er moet- en wat er niet moet gebeuren tijdens de wedstrijd om de sfeer blijvend te verbeteren. Als een speler niet in de wedstrijd zit moet er niet geroepen worden om een ander maar zijn naam moet juist collectief gescandeerd worden. Je kunt natuurlijk niemand iets verplichten maar misschien dat bij sommige mensen de ogen geopend worden.
Als ik tenslotte zelf nog een tip aan Ajax zou moeten geven zou ik graag zien dat Vak410& op Noord achter het doel komt te zitten, dit kan waarschijnlijk niet omdat daar certificaat-houders zitten, maar ik ben er zeker van dat dat de sfeer ten goede komt. Dicht bij de spelers en voor iedereen goed zichtbaar. We zijn nu al op de goede weg maar er kan nog een en ander berbeterd worden, en vergeet niet: Ook in de Kuip is het bij weer een achterstand stilletjes, behalve als wij er 3 punten of de Amstel-Cup komen ophalen natuurlijk.

Door: Tapie
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door superjari »

Offline Tapie®

• International
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2003, 14:22:42 »
Ik weet niet of jullie de afgelopen tijd opgelet hebben maar sinds het gesprek en de belofte van Chivu wordt na iedere wedstrijd elke hoek van het stadion bedankt voor hun aanwezigheid, alle spelers lopen mee. ok bij de uit-wedstrijden is er een verbetering en wordt ook daar het meegereisde Ajax-publiek uitgebreid bedankt. Fantastisch toch, zo'n aanvoerder!!! :D
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door Tapie® »

Offline superjari

• Vriend van AjaxForum
  • Legende
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2003, 15:30:32 »
Yup, dat gesprek met enkele supporters, tis goed dat ze ut doen, maar jammer dat ut niet spontaan gebeurde, nu heeft ut echt zoiets van, ze willen ut, dus laten we maar ff 10 secondes klappen...

AJAXFOREVER2003

• Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2003, 16:08:59 »
jah maar is wel mooi dat ze dat doen
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door AJAXFOREVER2003 »

Offline Tapie®

• International
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #4 Gepost op: 3 maart 2003, 14:05:28 »
De Ajax-selectie heeft onder aanvoering van Chivu tenminste voldaan aan dat actiepunt, Koeman heeft terrecht aangegeven dat het ook van de kant van de supporters beter moet en dat zie ik nog niet zo snel gebeuren

Offline JoodForever2003

• Basisspeler
    • Bekijk profiel
    • http://www.f-side.nl
(Geen onderwerp)
« Reactie #5 Gepost op: 3 maart 2003, 15:20:30 »
ik denk ook dat dat niet snel gaat gebeuren.
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door JoodForever2003 »

AJAXFOREVER2003

• Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #6 Gepost op: 3 maart 2003, 16:54:45 »
dat weet ik haast wel cker
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door AJAXFOREVER2003 »

Offline sebasjuh

• Jeugdspeler
  • **
    • Bekijk profiel
    • http://
(Geen onderwerp)
« Reactie #7 Gepost op: 4 maart 2003, 11:23:43 »
maarja wat superjari allemaal schrijft moet wel verbeterd worden is alleen maar in het voordeel voor ajax want de spelers kijken dan elke keer er naar uit om thuis te spelen en ze vinden het gewoon super dan om in de arena te spelen met zo'n sfeer. Maar hoe wil je iedereen zover krijgen in het stadion om mee te doen ?
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door sebasjuh »

Offline Tapie®

• International
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #8 Gepost op: 4 maart 2003, 12:09:40 »
Citaat van: "sebasjuh"
maarja wat superjari allemaal schrijft moet wel verbeterd worden is alleen maar in het voordeel voor ajax want de spelers kijken dan elke keer er naar uit om thuis te spelen en ze vinden het gewoon super dan om in de arena te spelen met zo'n sfeer. Maar hoe wil je iedereen zover krijgen in het stadion om mee te doen ?

Jaja, wat Superjari allemaal schrijft........goed opgelet hehe

Offline superjari

• Vriend van AjaxForum
  • Legende
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #9 Gepost op: 4 maart 2003, 12:46:12 »
Zoveel hebbik toch nie gezegd, column is van Tapie...  :lol:

Offline sebasjuh