Auteur Topic: Meneertje Sneijder verdient een lesje  (gelezen 10438 keer)

Offline superjari

• Vriend van AjaxForum
  • Legende
    • Bekijk profiel
    • http://www.footygoal.net
Meneertje Sneijder verdient een lesje
« Gepost op: 16 oktober 2004, 12:44:09 »
Citaat
Deze column is een kritische beschouwing over een sleutelhanger die denkt dat hij al een sleutelfiguur is bij Ajax en Oranje.

De foto van Wesley Sneijder, woensdagavond gemaakt door Bastiaan Heus en op donderdag afgedrukt in Het Parool, riep woede bij mij op.

Wat is er te zien? De voetballer van Ajax heeft zojuist gelijkgemaakt tegen Finland en houdt zijn wijsvinger tegen de lippen. Sssssssssst, zegt hij. We weten wat dat betekent. 'En nu even koppen dicht allemaal. Gezien wie er gelijk heeft? Ik, Wesley Sneijder!'

Meneertje heeft zaterdag tegen Macedonië geen bal geraakt, heeft het geluk dat de bondscoach hem niet wisselt, mag vier dagen later tegen de Finnen toch starten in de basis, lijdt de eerste 20 minuten weer veel balverlies, begint eindelijk te draaien en scoort. Vervolgens krijgen publiek (ze hadden het lef te fluiten) en media (ze hebben geen goed woord over voor zijn prestaties bij Ajax en Oranje) de vinger.

De vinger ja! Een wijsvingertje aan de lippen is nog erger dan de middelvinger die hij begin dit seizoen opstak naar Ronald Koeman. Een middelvinger is primaire emotie, een wijsvinger naar de mond getuigt van een diep gewortelde arrogantie.

Ik plagieer hier eventjes mijn vriend Wilfried, die concludeerde dat Sneijders gelaatsuitdrukking verrot veel op die van Frank de Boer begint te lijken. Waarbij ik opmerkte dat Frank zo geboren is en verwaandheid hem vreemd is. De recordinternational kon ook nonchalant en gemakzuchtig zijn, maar hij heeft zich geen moment tijdens zijn loopbaan een miskend genie gevonden. Dat komt natuurlijk omdat Frank een reëel zelfbeeld heeft, iets dat je van Wesley Sneijder moeilijk kunt zeggen.

De eerste vraag die Hans Kraay junior na afloop aan het jochie stelde had betrekking op het Nederlands elftal. Wesley Sneijer begon meteen over zijn eigen prestatie te praten. Later, tegenover de schrijvende pers, ontviel hem het volgende: hij had vanavond wel wat mondjes gesnoerd.

Nou niet die van mij hoor, Wesley. Ga jij nou eerst maar eens zorgen dat Ajax landskampioen wordt, de UEFA Cup wint en dat het Nederlands elftal zich onder jouw bezielende leiding plaatst voor het wereldkampioenschap voetbal in Duitsland.

Je bent gek, zei schoenenboer Ferenc toen ik hem vertelde dat deze column een kritische beschouwing zou worden van een sleutelhanger die denkt dat hij al een sleutelfiguur is bij Ajax en Oranje. ,,Hij is de nieuwe Zidane man'', meent Ferenc.

Dat denkt Wesley Sneijder dus ook hè. Dat hij Zinedine Zidane is (schei uit, hij mist diens fysieke kracht en werklust en technisch is de Fransman buitencategorie) en zo komt het dus nooit goed met hem.

De bondscoach vindt hem een brutaaltje. In werkelijkheid is de middenvelder onbescheiden. Vorig seizoen riep meneertje dat geen routinier bij Ajax hem wat kon leren. Dat was beledigend, omdat Jari Litmanen op dat moment nog bij de Amsterdamse club rondliep.

Zijn gebrek aan respect voor de Fin die Ajax mede groot maakte in de jaren 90 liet hij eens op de training blijken. Ze (Wesley en Jari) speelden elkaar vanaf twee meter een balletje toe. Expres schoot de jonge Sneijder de bal hard langs Litmanen, zodat die hem (onder hoongelach van Sneijder) kon halen. (Litmanen liet zich niet onbetuigd en schoot, nadat hij de bal had opgehaald, het ding even hard langs Sneijder én keek er boos bij.)

Ik zie de esthetiek en het rendement van Wesley Sneijder ook wel, hoor. Altijd alles voetballend op willen lossen, tweebenig, een puik afstandschot en scorend vermogen. Maar daar hoort een glimlach bij, geen venijnige rotkop. Zo jong al op rancune drijven is niet goed. Maar een beetje vrolijkheid uitstralen is vast te veel gevraagd.

Hij speelde woensdag niet voor volk en vaderland, maar om het ongelijk te bewijzen van lieden die het gewaagd hebben kritiek op hem te hebben, Ronald Koeman voorop. En dus kuste hij het Nederlandse leeuwtje niet toen hij scoorde, maar bracht de wijsvinger aan de lippen. Die houding hoort niet bij het nieuwe Nederlands elftal. Sneijder past meer bij Seedorf en Kluivert dan bij Kuyt en Landzaat. Je zou hem willen toeschreeuwen: 'Stop met die verongelijktheid en die zelfingenomenheid, jongen. De wereld is niet tegen je. Doe normaal, Wesley.'

Maar hij trekt het zich toch niet aan. Woensdagavond sprak hij over een omslagpunt dat bereikt was. Maar vervolgens zei hij: ,,Ik wil vanaf nu deze lijn doortrekken en me niet laten afleiden door kritiek of een plaats op de reservebank.'' Maar gisteren lag hij al weer in de clinch met een verslaggever van Sportweek, omdat de covertekst van dat blad hem niet was bevallen. Waar bemoeit zo'n blaag zich mee?

En wat als Koeman de Grote Wesley Sneijder morgen in de rust wisselt? Altijd maar die verongelijktheid. Als binnenkort zijn biografie verschijnt, weet ik de titel wel: 'Ik Wesley Sneijder.'

Ik snap het niet. Hij is een aardige voetballer en ondanks een gebrek aan snelheid en verdedigende kwaliteiten kan hij zelfs een goede speler worden, maar dan moet zijn omgeving hem niet zo naar de mond praten, zaakwaarnemer Sören Lerby en Wesleys vader in het bijzonder. Meneertje Sneijder verdient dringend een lesje in nederigheid.

Door: Hugo Borst in het AD van 16-10-2004
Ingestuurd door: kluivertfan12
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door superjari »

Offline MissAjax

• Toeschouwer
  • *
    • Bekijk profiel
    • http://
(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: 3 november 2004, 17:14:47 »
Die hugo Borst moet is een x ze bek houden met ze commentaar..Ja ik weet dat Sneijder soms een grote mond heeft maar so erg is het nou ook weeer niet.. Meneertje Hugo doet Sneijder afschilderen als een superslecht mens en dat is hij denk ik echt niet!!Sneijder geeft ook wel ze fouten toe..en je hoort hem echt niet vaak over dat hij op de bank zit..Ik kan echt niet tegen zulk soort mensen die so over andere praten :twisted:  Dus  :fuckoff: HugoBorst!!! :evil:
Wat vinden julie?
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door MissAjax »

Offline superjari

• Vriend van AjaxForum
  • Legende
    • Bekijk profiel
    • http://www.footygoal.net
(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: 3 november 2004, 17:17:40 »
Nou jah, er zit wel een kern van waarheid in, al moet ik zeggen dat ik het de laatste maanden wel vaak met Hugo Borst eens ben. Vroeger vond ik hem maar een klootzak, maar nu komt het vaak genoeg voor dat zijn mening helemaal zo slecht nog niet is...
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door superjari »

Offline Tapie®

• International
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: 3 november 2004, 17:21:54 »
Datzelfde heb ik met hem. Vroeger walgde ik van die man, maar de laatste tijd zegt hij best goede en nuttige dingen. Zo ook die column, hier zit inderdaad een kern van waarheid in. Misschien hier en daar een beetje aangedikt, maar daarvoor is hij journalist.
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door Tapie® »

Offline Krazy_girl_marleen

• Toeschouwer
  • *
    • Bekijk profiel
    • http://www.marleen888.tk
(Geen onderwerp)
« Reactie #4 Gepost op: 9 november 2004, 14:45:20 »
Ik ben het eens een keer helemaal met Hugo Borst eens...
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door Krazy_girl_marleen »

Offline Anneke_sneijder

• Toeschouwer
  • *
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #5 Gepost op: 9 december 2004, 19:01:49 »
ah, die hugo borst denk dat hij zelfs alles is!iemand moet HEM eens een lesje leren! een man die zich zelf een kenner noemt moet niet met uitspraken komen als `wesley sneijder is een stijve Sleutelhanger, die diep in je reet kruipt als ie naast je zit en lelijke dingen roept als ie uit je buurt is" dat noemt zichzelf een kenner! wat hij over Wesley Sneijder zei, kwam neer op een onfatsoenlijke, uit persoonlijke rancune geboren karaktermoord op een afwezige sporter van twintig en had door Van Gelder gecorrigeerd moeten worden! zoals Theo bakker in zijn column schreef:

Borst schrijft af en toe een aardig verhaaltje, is eenoog in het land der blinden, en voelt zich blijkbaar heel wat dat hij zich ten opzichte van Sneijder zo’n toon aanmeet. Wie verdient hier nou een lesje in nederigheid?!

Heeft Sneijder gezegd zo goed als Zidane te zijn? Ik heb het nergens gelezen. Schuif hem dat dan ook niet in de schoenen. En mag hij geen kritiek hebben op een cover van Sportweek, terwijl jij hem een column lang mag afzeiken?

Heeft Sneijder gezegd zo goed als Zidane te zijn? Ik heb het nergens gelezen. Schuif hem dat dan ook niet in de schoenen. En mag hij geen kritiek hebben op een cover van Sportweek, terwijl jij hem een column lang mag afzeiken?

Toen jij twintig was, Hugo, hoe gedroeg je je toen? Nooit eens het vingertje ten onrechte gebruikt? Zelf dank ik de Heer dat ik toen niet werd afgerekend als een volwassen professional.

Zullen we Wesley Sneijder ‘met zijn allen’ gewoon als een jongeman van twintig gaan behandelen? Zullen we normaal gaan doen? Moet je zien hoe normaal ‘meneertje Sneijder’ dan blijkt te zijn.!!
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door Anneke_sneijder »

Offline Milenko81

• Rotatiespeler
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #6 Gepost op: 4 februari 2006, 14:15:50 »
Sparta ligt in Rotterdam, open je ogen...
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door Milenko81 »

Offline johan_cohen

• Talent
  • **
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #7 Gepost op: 4 februari 2006, 15:50:50 »
Citaat van: "Milenko81";p="154532"

na 14 maanden pomp je een topic weer tot leven met een reactie waar ik geen hol van begrijp?

zucht .....als je niks te melden heb.......
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door johan_cohen »

Offline Forza

• Basisspeler
    • Bekijk profiel
    • http://www.manutd.nl
(Geen onderwerp)
« Reactie #8 Gepost op: 4 februari 2006, 17:12:46 »
Citaat van: "johan_cohen";p="154541"
Citaat van: "Milenko81";p="154532"

na 14 maanden pomp je een topic weer tot leven met een reactie waar ik geen hol van begrijp?

zucht .....als je niks te melden heb.......

Jou post voegt ook niet bijster veel toe he? Het is niet aan jou om dat te zeggen toch, daar zijn de modder-eters voor.  :wink:

Over Wesley, heb hem lange tijd geen vedette gedrag meer zien vertonen, al vond ik het wel laag van hem dat 'ie gister meteen ging doushen toen hij werd gewisseld...
 :(
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door Forza »

Offline johan_cohen

• Talent
  • **
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #9 Gepost op: 4 februari 2006, 17:33:22 »
dus waarom reageer ji jdan? ben jij zo'n modder eter dan?
ooh waar zijn ze dan?  lekker boeie

+1 post zulle we maar zegge
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door johan_cohen »

Offline Forza

• Basisspeler
    • Bekijk profiel
    • http://www.manutd.nl
(Geen onderwerp)
« Reactie #10 Gepost op: 4 februari 2006, 18:35:44 »
Citaat van: "johan_cohen";p="154554"
dus waarom reageer ji jdan? ben jij zo'n modder eter dan?
ooh waar zijn ze dan?  lekker boeie

+1 post zulle we maar zegge

Ik had ook nog wat over het onderwerp toe te voegen..

PS: lees je pm..
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door Forza »