Auteur Topic: 'Een kind met sleutels van een snoepwinkel'  (gelezen 4990 keer)

Offline superjari

• Vriend van AjaxForum
  • Legende
    • Bekijk profiel
    • http://www.footygoal.net
'Een kind met sleutels van een snoepwinkel'
« Gepost op: 27 oktober 2004, 19:35:31 »
Citaat
27/10/2004 14:46

Wat denkt u dat er gebeurt als u een kind van vijf de sleutels van een snoepwinkel geeft? Denkt u dat het kind dan niet te veel zal snoepen, omdat het weleens slecht zou kunnen zijn? Nee, natuurlijk niet. Het kind zal zich helemaal te barsten vreten en pakken wat het pakken kan.
Net zoals je dus ook niet vreemd moet opkijken wanneer er binnen de kortste keren een Ferrari of een Porsche voor de deur staat, als je een jongen van achttien een salaris van tonnen geeft. Ahmed Mido Hossam blikt in deze VI nog eens uitgebreid terug op zijn jonge wilde jaren bij Ajax en geeft toe dat hij wat verkeerde dingen heeft gedaan.

Ik kan daar nog wel enkele domme dingen aan toevoegen. Zoals om vijf uur in de ochtend op de ringweg van Amsterdam een wedstrijd organiseren met Zlatan Ibrahimovic, om te zien of zijn eigen Ferrari of de Porsche van Zlatan sneller is. Op de vraag of dat wel verantwoord was, volgde destijds een verbaasd antwoord: ‘We hebben gekeken welke wagen het snelst naar honderd optrok. En als je niet harder dan honderd gaat is er toch niets aan de hand?’

Vorig jaar nam Mido zelf contact op met Mino Raiola, gerenommeerd spelersmakelaar en begeleider van onder anderen zijn vriend Zlatan. ‘Je moet me helpen, ik wil weg bij Olympique Marseille. Ik zal mijn leven beteren’, sprak Mido. Raiola was aanvankelijk nogal terughoudend. ‘Dan wil ik je eerst recht in de ogen kunnen kijken om te zien of dat echt waar is’, antwoordde hij en organiseerde een eerste ontmoeting in Monaco. Dat rendez-vous liep wat uit. Nadat Mido zich na tweeënhalf uur nog niet had gemeld, werd besloten toch maar eens te bellen. ‘Ik heb een probleem, ik sta aan de kant van de weg en mijn auto is in beslag genomen omdat ik te hard reed. Mijn rijbewijs ben ik ook kwijt, maar maak je geen zorgen: ik heb er nog één...’

Het is inmiddels allemaal verleden tijd en de Mido van 2004 schudt zijn hoofd als hij terugkijkt naar die periode. Mido is inmiddels vader van een zoon. Het perspectief van het verwende kind dat louter gewend was aan schouderklopjes is inmiddels veranderd in dat van een zelfbewuste prof die beseft dat er toewijding en overgave nodig is om te slagen.

Was het allemaal zijn eigen schuld dat hij vroeger zo nu en dan uit de bocht vloog? Wat had uzelf gedaan als u achttien jaar was en het geld stroomde binnen? Dan had er toch gewoon een droomauto voor de deur gestaan, wat iemand anders daarvan ook had gezegd? Het is het verhaal van het kind van vijf en de sleutel van de snoepwinkel. De schuldigen zijn ook de clubs en de begeleiders van de spelers. Het is geen toeval dat behalve Mido ook andere kindsterren (Zlatan Ibrahimovic, Rafael van der Vaart, Wesley Sneijder, Robin van Persie, Leonardo, Theo Janssen) stuk voor stuk werden en worden bekritiseerd vanwege onprofessioneel gedrag. Wat wil je? Door de club op jonge leeftijd in de watten gelegd en op een voetstuk geplaatst, maar buiten het veld veelal aan hun lot overgelaten.

Het zijn de uitwassen van een veranderd beleid. Omdat de clubs eind jaren negentig niet het geld hadden om de echte sterren aan te trekken, kochten ze de goedkopere sterren van de toekomst. Dat vergde echter wel een aanpassing in de begeleiding en daar zijn de clubs in tekortgeschoten. Talenten opleiden houdt niet op wanneer het talent de stadionpoort uitrijdt, het is een fulltime job.

Door: Taco van den Velde op VI.nl
Ingestuurd door: Nicolaes
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door superjari »

Offline Krazy_girl_marleen

• Toeschouwer
  • *
    • Bekijk profiel
    • http://www.marleen888.tk
(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: 9 november 2004, 14:48:11 »
Goede column  :!:
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door Krazy_girl_marleen »