20 januari 2018, 19:02:46

Auteur Topic: 'Column'  (gelezen 7315 keer)

Offline Vermaelen

• Jeugdspeler
  • **
    • Bekijk profiel
    • http://
'Column'
« Gepost op: 9 december 2004, 16:09:35 »
Mag ik jullie hiermee vervelen in de hoop tips te krijgen? En in geval van kritiek, niet afkraken maar opbouwend graag.
Ik lees in het Parool altijd Staanplaats, vind dat een geweldige column, en sinds kort schrijf ik ook iets soortgelijks. De stukjes zijn ongeveer van begin tot eind, probeer telkens een beetje te verbeteren..

Citaat
Het kleine meisje is voor het eerst aanwezig op een training. Stralend staat ze voor de doorgang waar de ajacieden uit komen. Dan kijkt ze omhoog, ver omhoog. Haar held steekt ruim 5 koppen boven haar uit. Nog nooit was ze zo dichtbij, en ze slaakt een kreet. De mensen om haar heen lachen, maar ze merkt het niet. Ze hobbelt met een lach achter de spelers aan, vastbesloten haar handtekening te krijgen. Maar haar held loopt haar echter voorbij en gaat naar binnen. Dan staat het huilen haar nader dan het lachen. Het kleine meisje beseft dat ze haar handtekening de eerstvolgende keer in Turijn moet halen.

Citaat
Wesley Sneijder is machtig op het veld. Internationaal ook. Met zijn kleine gestalte manouvreert hij zich handig tussen reuzen als Cole en Campbell door.
Maar vandaag kost het hem al moeite om over een horde heen te springen. Hij doet dit half struikelend, het ziet er vertederend uit. Toch juichen de bezoekers, en Wesley straalt. Hij staat er toch maar weer, niet helemaal fit, volledig meetrainend in de stromende regen. Dit is waar de mensen voor komen. Geen dappere strijders, maar dappere Sneijder.

Citaat
'Johnny Heitinga!' Een uur lang al klinkt deze naam over het veld. De speler kijkt op en zwaait even. Daar achter het hek zit zijn fan, nauwelijks vijf jaar oud is ze. Waarschijnlijk weet ze niet eens wie Johnny is. De echte fan gaat namelijk schuil in haar oudere zus. Doodstil bekijkt deze haar favoriet. Zodra hij voor haar neus de bal aanneemt stoot ze haar zusje aan. 'Durf je nog eens te roepen?' En een tel later wordt zijn naam weer omgeroepen. Ook als zijn positie inmiddels weer is ingenomen door Boukhari. Je bent een fan of je bent het niet.

Citaat
Mauro Damian Rosales. De kleine Argentijn die geen woord nederlands spreekt. Hij babbelt dan ook vrolijk in het Argentijns tegen zijn fans. Dat hindert niks. De taal van voetbal spreekt iedereen. Zijn positie is duidelijk, misschien zelfs zijn sterke en zwakke punten. Het was zelfs al in de eerste wedstrijd al duidelijk dat Rosales snel wordt gefelt door een elleboog. In wedstrijd drie toonde hij aan, dat hij hier niet van gediend was. En zoals elke speler heeft hij goede en slechte momenten. Maar dat dit een talentvolle speler is, ziet iedereen. Ajax schijnt oog voor talent te hebben. Maar het is een twijfelgeval. Als je de lat hoog mag leggen qua niveau en een mindere speler aantrekt heb je een probleem. Andersom is dit natuurlijk ook het geval. Maar misschien bestaan er geen goeie of slechte spelers. Als je van de gemiddelde fan uit mag gaan is dit verschil wel degelijk aanwezig. Te snel heb je als speler het idee dat je het verkeerde stadion in bent gelopen. Een muziekconcert in plaats van een wedstrijd. Als echte fan zijnde hoor je je mening op deze manier niet te uiten. Supporten betekent letterlijk vertaalt ondersteunen. Dan kun je jezelf afvragen, wat voor supporter ben je als je je eigen speler uitfluit? Misschien moet Mauro blij zijn dat hij onze taal nog niet beheerst.

Citaat
Maxwell Scherer Cabalino Andrade. Als je dat roept loop je het risico dat de Braziliaan alweer voorbij is gelopen. Gewoon Maxwell is handiger, maar dat valt niet op. Nandini probeert al heel lang op te vallen bij haar favoriet. Met haar 20 jaar voelt ze zich eigenlijk te oud voor dergelijke fanacties, maar de mogelijkheid om met de speler op de foto te gaan laat ze niet schieten. Dus roept ze nog maar eens. De linksback schijnt het niet te horen. Je moet geluk hebben om hem aan te spreken. Hij is altijd omringd door fans en wanneer je op een rustige dag komt traint hij in het bos. En wanneer ze door de weeks een keer tijd zal vinden om een training te bezoeken is hij misschien vertrokken naar het buitenland, spelend voor Italie. Ze weet het niet. Het valt niet mee om fan te zijn van Maxwell. Misschien dat de volgende Braziliaanse linksback, Filipe Kasmirski, meer tijd zal hebben voor e trouwe ajaxfan. Maar onder alle Brazilianen schuilt maar een Maxwell. Helaas

Citaat
De training van Jong Ajax is een exacte replica van de training van Ajax, vorige week maandag. Er heerst een absolute rust op het veld. Sterker nog, ook dit maal zijn er geen spelers aanwezig. Jong Ajax kreeg onverwacht een vrije dag, waardoor het kleine aantal toeschouwers haast gedwongen de training van de A1 bekijkt. Bij gebrek aan kennis over deze jeugdspelers moet je wat improviseren. Die jongen, met zijn donkere krullen, die lijkt wel wat op Rusculedda. En die blonde middenvelder aan de overkant zou zo door kunnen gaan voor Muller van Moppes. De A1 speelt kleine doelgerichte partijtjes van amper 1 minuut. Er staan telkens maar 4 spelers op het veld, waaronder 2 keepers. Het idee is simpel, inspelen en afwerken. Toch is dit makkelijker gezegd dan gedaan. De ene keer speelt de keeper te hard in op zijn teamgenoot, de andere keer lijken de twee aanvallers hun gevoel voor richting helemaal kwijt te zijn. Rugnummer 5 van team geel weet pas de derde ronde de keeper te passeren. De trainer knikt tevreden, en hoopt dat de rest het voorbeeld volgt. 'Zo simpel is het nou!'
Dan heeft de keeper van team groen genoeg van de doelpuntloze minuten. Listig speelt hij zijn tegenstander uit om vervolgens uit te halen richting het doel. Maar op deze manier wordt het de veldspelers wel heel makkelijk gemaakt, dus grijpt de trainer in. 'Nieuwe regel: Vanaf nu mogen keepers niet meer scoren.' Daar zullen de vervangers van Henrik Moisander en Robert Zwinkels echter geen problemen mee hebben. De keepers kennen hun plaats; onder de lat.

Citaat
Hij doet denken aan een hertje, klein, snel en schichtig. Met zijn handen in de mouwen verstopt volgt Jerginhio Sahadewsing de training. Het Ajax-tenue lijkt velen malen te groot voor deze jongeling. Zijn loopje doet vermoeden dat hij binnen het uur zal omvallen van vermoeidheid, maar niets is minder waar. De 18-jarige aanvaller fleurt meestal helemaal op als hij de bal heeft. Trainer John van den Brom geeft het elftal opdracht om 2 partijen te vormen en zo lang mogelijk in balbezit te blijven. Met Hedwiges Maduro in zijn rug probeert Serginhio zijn teamgenoten aan te spelen. Hij jaagt op de bal waar mogelijk, maar als de aanvaller ook nog eens Ymma Boakye op zijn pad vindt geeft hij de moed op. 'Gini', zoals hij door zijn vrienden wordt genoemd, heeft geen goede dag vandaag. De bal springt steeds van zijn voet, en hij slaagt er niet in om de vrije ruimte te creeren. De regen en kou maken het er niet beter op en Serginhio kijkt vragend om zich heen. Hij hoopt op het signaal dat de groep weer naar binnen mag. Maar helaas voor hem is de cooling down nog niet eens begonnen. Op een dag als vandaag wenst het wonderkind inderdaad een hertje te zijn, in plaats van speler bij ajax. Dat zou alles veel simpeler maken.

Sorry voor de hoeveelheid..
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door Vermaelen »

Offline superjari

• Vriend van AjaxForum
  • Legende
    • Bekijk profiel
    • http://www.footygoal.net
(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: 9 december 2004, 18:46:07 »
Op zich hele aardige stukjes (ik heb ze niet allemaal gelezen), niet echt columns, meer trainingsverslagen. Even iets heel anders; heb jij er wel eens over gedacht kinderboeken te schrijven?  :oops:
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door superjari »

Offline Vermaelen

• Jeugdspeler
  • **
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: 9 december 2004, 18:48:04 »
Zijn ze zo slecht? *angelface*

Het is een idee van staanplaats, gaat ook over trainingen :P Staanplaats is mijn inspiratie bron.

Offline superjari

• Vriend van AjaxForum
  • Legende
    • Bekijk profiel
    • http://www.footygoal.net
(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: 9 december 2004, 19:12:59 »
Staanplaats waren idd ook vaak trainingsverslagen, waren wel leuk om te lezen (heb ze al tijd niet meer gezien). Ik vroeg dat over kinderboeken omdat je zo'n beschrijvende vorm van vertellen hebt, tenminste, zo komt het op mij over. Dat is niet negatief bedoeld...
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door superjari »

Offline Vermaelen

• Jeugdspeler
  • **
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #4 Gepost op: 9 december 2004, 19:18:35 »
'Don't tell me, show me!' was de tip die ik van de columnist zelf kreeg van Staanplaats :D Ben ik nog niet goed in maar probeer mn best te doen.

Ik vatte het ook niet negatief op hoor sj, maar omdat ik elders had gehoord dat ze kinderachtig waren.. Vandaar.

Offline SuperZlatan

• Sterspeler
    • Bekijk profiel
    • http://sports.espn.go.com/mlb/index
  • Favoriete Ajacied: Jan Vertonghen
(Geen onderwerp)
« Reactie #5 Gepost op: 9 december 2004, 19:21:08 »
Erg leuke stukjes, het lijk een beetje op poëzie.
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door SuperZlatan »

Offline michaelajaxfan

• Basisspeler
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #6 Gepost op: 9 december 2004, 19:37:54 »
Zeker leuke stukjes, echt zoals Staanplaats is! Mijn complimenten!
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door michaelajaxfan »

Offline muldertje

• Sterspeler
    • Bekijk profiel
  • Favoriete Ajacied: Timothéé Atouba
(Geen onderwerp)
« Reactie #7 Gepost op: 10 december 2004, 11:13:27 »
Ja, leuek stukjes. het gaat in de richting van columns, maar het is het nog net niet
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door muldertje »

Offline the real one

• The best.
  • Algemene moderator
  • Erelid
  • Beter een pens van zuipen dan een bult van werken!
    • Bekijk profiel
    • http://www.tro.nl
  • Ajaxforum Bets: 900
  • Favoriete Ajacied: Christian Eriksen
(Geen onderwerp)
« Reactie #8 Gepost op: 10 december 2004, 11:41:10 »
heb het trouwens even verplaatst naar columns, daar past dit toch beter thuis.
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door the real one »