Auteur Topic: Jeugdspelers..  (gelezen 37514 keer)

Offline lelystad

• Sterspeler
  • can't undo past, but can certainly not repeat it
    • Bekijk profiel
  • Ajaxforum Bets: 1000
  • Favoriete Ajacied: Mounir El Hamdoui
Re: Jeugdspelers..
« Reactie #345 Gepost op: 2 juli 2012, 18:39:20 »
Weet ik nog net zo niet. Wat is het grote talent dat PSV aangekocht heeft in de leeftijdscategorie van 15 tot 17 in de afgelopen twee jaar. En noem dan niet Willems, want sparta wordt leeg geplukt door iedereen............. EN dan meteen ff iemand die bij Europese topclubs op stage is geweest.

Qua geld en aankopen en dergelijke geloof ik allemaal wel. Drie aankopen van Ajax staan namelijk gerant voor het hele transferbudget van PSV van de afgelopen twee seizoenen.

Dan komen we bij het kwijt zijn van USP, pfft, psv, feyenoord noem het maar op, allemaal dikke stront. Weet je wie echt een goede jeugdopleiding heeft. Sparta, en dat is echt al een tijdje zo. Laat de rest maar lekker het vizier op Ajax richten, wij richten onze vizieren wel op Sparta. Het moet net zo als bij Sparta, maar nog beter, nog groter en nog meer kwaliteit.

Kom ik vanavond nog op terug.

Offline lelystad

• Sterspeler
    • Bekijk profiel
« Reactie #346 Gepost op: 3 juli 2012, 01:13:48 »
Kai, zoals beloofd nog even een reactie.

In de eerste plaats had ik nog een toevoeging aan mijn tekst terwijl jij al reageerde. Voor de zekerheid wil ik je die niet onthouden.
Citaat
..................................................Het belangrijkste bedrijfsonderdeel van Ajax is zijn USP kwijt.

En deze ontwikkeling is niet alleen in Nederland gaande. Ook in het buitenland is de jeugdopleiding bij allerlei clubs minstens zo professioneel als bij Ajax en qua faciliteiten(gebruik) zelfs veel verder. De beleving van veel Ajacieden dat de jeugdopleiding van Ajax nog bijzonder is en de oplossing van alle problemen is gebaseerd op drijfzand. Dat roep ik al sinds Boog de jeugdopleiding tot de oplossing van de financiële problemen uitriep. Als ik echter zeg dat Ajax een probleem heeft bij de jeugdopleiding (kwalitatief is het de laatste tien jaar echt wel achteruit gegaan) dan wordt het weggewoven door naar Oranje te wijzen of zoals jij Kai naar het gehalte eigen jeugd in het 'kampioensteam'.

Het gaat me echter niet om het ophemelen van de jeugdopleiding van PSV. Ik voorzie slechts een aanstormend probleem voor Ajax. Vergelijkbaar met mijn uitingen over de jaarcijfers toen iedereen nog dacht dat Ajax een rijke club was. Inmiddels tonen de feiten steeds duidelijker dat het verschil tussen Ajax en PSV zo goed als weg is bij de opbrengst vanuit de jeugdopleiding. Cruijff, als hij de ruimte krijgt, zal de jeugdopleiding een nieuwe impuls geven.  Het zal heel jammer zijn als fans, verblind door de huidige kampioenschappen en nextgeneration , straks net zo klagen over een tijdelijke terugval tijdens de aanpak van de problemen zoals zo ook los gingen toen Boog de probemen aan ging pakken.  Boog kon de druk niet aan en forceerde een snellere verbetering toen hij vast moest houden aan de aanpak. Cruijff is hopelijk sterker.

En dan nu het antwoord op jouw reactie.
Citaat
Weet ik nog net zo niet. Wat is het grote talent dat PSV aangekocht heeft in de leeftijdscategorie van 15 tot 17 in de afgelopen twee jaar. En noem dan niet Willems, want sparta wordt leeg geplukt door iedereen............. EN dan meteen ff iemand die bij Europese topclubs op stage is geweest.

De gedachte achter deze vraag verbaast me. Is de USP van de jeugdopleiding dat ze toptalenten, waar topclubs ook belangstelling voor hebben, binnenhalen of is de USP dat ze een (top)talent klaarstomen voor het echte werk. Het aantal 'aangekochte' toptalenten van 15 t/m 17 jaar met topclubstage die door PSV de afgelopen twee jaar zijn gekocht is zeer waarschijnlijk .... nul. PSV moet het de laatste jaren bij de jeugdopleiding vooral hebben van eigen jeugd. Bij de gehaalde talenten in de leeftijd van 15 t/m 17 die ik bedoelde, had ik het over Zoet, Locadia, Ritzmaier en Willems. Alle vier, talenten die volgens mij goede basisspelers bij PSV gaan worden met doorgroei naar meer.

Overigens had Willems bij Ajax niet misstaan. Als Willems een RB was geweest had Ajax met Wiel en Rhijn een goed excuus gehad om niet toe te slaan. Maar voor de LB positie niet. Zo makkelijk is het dus blijkbaar niet om even op het juiste moment de juiste speler bij Sparta weg te halen. En ook hier verbaast de gewekte suggestie mij. Want blijkbaar is het volgens jouw makkelijker om talent bij een tamelijk onbekende eerste divisie speler te herkennen dan bij een jeugdtalent die al bij diverse topclubs in beeld is. Bij spelers als Mertens, Strootman, Chadli en Boerrigter was er twijfel toen ze nog eerste divisie waren. Maar het waren wel allemaal al spelers die op dat moment algemeen bekende spelers waren. Dat was bij Willems zeker niet zo.

Blijft over dat het wel een prestatie is dat een talent die naar meerdere topclubs kan gaan toch voor de jeugdopleiding van Ajax kiest. Waarbij het eerste van Ajax de wortel is die zorgt dat de kar getrokken wordt. PSV is daar in ieder geval tot nu niet toe in staat geweest. Misschien is dit wel de laatste fase om de boel gelijk te trekken. In ieder geval zijn ook hier twee tegengestelde ontwikkelingen gaande die de situatie bij beide clubs dichter bij elkaar brengt. Bij PSV krijgen een 18 jarige Labyad en 17 jarige Willems volop wedstrijden als basisspeler terwijl bij Ajax  Eriksen al twee seizoenen stil lijkt te staan en Fischer teruggehouden lijkt te worden. Dus hulde voor het aantrekken van toptalenten als Eriksen en Fischer. Maar wat heeft de jeugdopleiding daar vervolgens aan toe kunnen voegen?
« Laatst bewerkt op: 3 juli 2012, 01:19:46 door lelystad »

Offline lelystad

• Sterspeler
    • Bekijk profiel
« Reactie #347 Gepost op: 3 juli 2012, 01:14:21 »
Citaat
Qua geld en aankopen en dergelijke geloof ik allemaal wel. Drie aankopen van Ajax staan namelijk gerant voor het hele transferbudget van PSV van de afgelopen twee seizoenen.

Dus? Verklaart dat dan dat PSV een koopclub genoemd wordt en Ajax niet? Het eerste van Ajax heeft een vergelijkbaar aantal spelers voor minimaal 1 miljoen euro gekocht. Ik zie niet hoe het bedrag voor Sulejmani dan verschil maakt tussen wel of niet een koopclub zijn. Totaal irrelevant maar de drie duurste aankopen van PSV sinds het debuut van Sneijder is zelfs meer dan de transferbudgetten bij Ajax de afgelopen twee seizoenen.

Citaat
Dan komen we bij het kwijt zijn van USP, pfft, psv, feyenoord noem het maar op, allemaal dikke stront. Weet je wie echt een goede jeugdopleiding heeft. Sparta, en dat is echt al een tijdje zo. Laat de rest maar lekker het vizier op Ajax richten, wij richten onze vizieren wel op Sparta. Het moet net zo als bij Sparta, maar nog beter, nog groter en nog meer kwaliteit.

'Dikke stront'? Klinkt hier frustratie of alcohol?

Ik weet dat Sparta een goede jeugdopleiding heeft. Een hele goede zelfs. Net als PSV en Feyenoord en ook Ajax.  Het is niet zo dat de opleiding bij Ajax niets voorstelt. Punt is enkel dat Ajax daar al een hele tijd niet meer uniek in is en de trend omgekeerd is aan Feyenoord en PSV. Dat zegt veel over waar beide bewegingen vandaan komen. Van matig naar voldoende is anders dan van uitstekend naar goed. Momenteel zakt Ajax af naar ruim voldoende en groeien Feyenoord en PSV naar ruim voldoende. Een bij een momentopname gelijkwaardige prestatie blijkt als trend totaal verschillend. En onderschat niet de moeite die het kost om zo'n trend te keren.

Offline NinjaKai

• International
  • The NinjA is everywhere
    • Bekijk profiel
  • Favoriete Ajacied: Christian Eriksen
« Reactie #348 Gepost op: 3 juli 2012, 18:07:42 »
Citaat

Dus? Verklaart dat dan dat PSV een koopclub genoemd wordt en Ajax niet? Het eerste van Ajax heeft een vergelijkbaar aantal spelers voor minimaal 1 miljoen euro gekocht. Ik zie niet hoe het bedrag voor Sulejmani dan verschil maakt tussen wel of niet een koopclub zijn. Totaal irrelevant maar de drie duurste aankopen van PSV sinds het debuut van Sneijder is zelfs meer dan de transferbudgetten bij Ajax de afgelopen twee seizoenen.

Citaat

'Dikke stront'? Klinkt hier frustratie of alcohol?

Ik weet dat Sparta een goede jeugdopleiding heeft. Een hele goede zelfs. Net als PSV en Feyenoord en ook Ajax.  Het is niet zo dat de opleiding bij Ajax niets voorstelt. Punt is enkel dat Ajax daar al een hele tijd niet meer uniek in is en de trend omgekeerd is aan Feyenoord en PSV. Dat zegt veel over waar beide bewegingen vandaan komen. Van matig naar voldoende is anders dan van uitstekend naar goed. Momenteel zakt Ajax af naar ruim voldoende en groeien Feyenoord en PSV naar ruim voldoende. Een bij een momentopname gelijkwaardige prestatie blijkt als trend totaal verschillend. En onderschat niet de moeite die het kost om zo'n trend te keren.

Nee letterlijk dikke stront, geen alcohol, geen frustratie, Vergelijk de naam sparta met de drie andere namen. Kijk dan wat ze afleveren en je kan niet tot een andere conclusie komen dan dat wat de drie grote clubs leveren dikke stront is. We zijn helemaal hoepa, hoepa over zgn grote talenten of twee spelers die doorbreken en van het niveau zijn wat daadwerkelijk meteen kan aanhaken terwijl ze bij sparta talenten leveren die in record tempo van veel hoger niveau zijn dan sparta. Nu snap ik des te hoger het niveau des te moeilijker het wordt, maar we moeten niet gaan lopen doen alsof top eredivisie, top van europa is.
Laat de rest maar lekker letten op Ajax, wij kijken naar Sparta. De goede dingen van de rest hebben we eigenlijk al over genomen, nu nog de goede dingen van Sparta.

Wat betreft de moment opname, volgens mij kijk jij naar de verkeerde negatieven. Wij glijden niet af naar ruim voldoende, we stijgen weer terug naar goed. Van Rhijn is niet puur geluk dat is net op tijd de juiste ingrepen. We waren bezig met afschrijven naar nog een net niet en met een paar ingrepen werd het een dikke jawel, en dat zonder hulp van Groningen, Heerenveen e.d. En als dat al lukt in het laatste stukje, wat gebeurd er wel niet al we veel eerder in het traject daarmee beginnen.

Wat dat koopclub betreft vs opleidingsclub. Geld en spelers verteld niet het hele verhaal, zoals ik je al liet zien met de opstelling. Snap dat het vervelend is, maar je vergelijking is hetzelfde als een vergelijking tussen Barca en de rest van de topclubs. Ontloopt elkaar niet veel. Verschil is probleemposities vs een geheel elftal. Als je alleen al ziet wat Ajax allemaal heeft moeten aantrekken voor de aanval en de nummer tien positie.

Offline lelystad

• Sterspeler
    • Bekijk profiel
« Reactie #349 Gepost op: 13 juli 2012, 19:26:20 »
Ik heb hem voor de zomer nog bij Eurovoetbal (Groningen) gezien. Daar liet hij wel een goede indruk achter. Samen met die spits (Schoop) en zo'n Turkse? nummer 10.

A1 speler Rowendy Schoop, leek wel wat te kunnen tot Fischer kwam. En dan nu .......................

Citaat
Jonge Ajax-speler niet naar Engeland

Rowendy Schoop is momenteel druk op zoek naar een nieuwe werkgever. Het hernieuwde technische hart van zijn werkgever Ajax heeft hem te kennen geven dat speeltijd er de komende jaren niet in zit.

Daarom besloot Schoop in te gaan op een aanbieding van het Engelse Brentford, dat uitkomt in de League One. De negentienjarige spits draaide deze week mee bij de eilandbewoners, maar slaagde er niet in om te overtuigen.

Voor Brentford-voorzitter Uwe Rosler zat er niets anders op dan Schoop zonder contract huiswaarts te sturen.

Offline NinjaKai

• International
    • Bekijk profiel
« Reactie #350 Gepost op: 13 juli 2012, 21:55:49 »
Ik heb hem voor de zomer nog bij Eurovoetbal (Groningen) gezien. Daar liet hij wel een goede indruk achter. Samen met die spits (Schoop) en zo'n Turkse? nummer 10.

A1 speler Rowendy Schoop, leek wel wat te kunnen tot Fischer kwam. En dan nu .......................

Citaat
Jonge Ajax-speler niet naar Engeland

Rowendy Schoop is momenteel druk op zoek naar een nieuwe werkgever. Het hernieuwde technische hart van zijn werkgever Ajax heeft hem te kennen geven dat speeltijd er de komende jaren niet in zit.

Daarom besloot Schoop in te gaan op een aanbieding van het Engelse Brentford, dat uitkomt in de League One. De negentienjarige spits draaide deze week mee bij de eilandbewoners, maar slaagde er niet in om te overtuigen.

Voor Brentford-voorzitter Uwe Rosler zat er niets anders op dan Schoop zonder contract huiswaarts te sturen.

Zegt eigenlijk genoeg, zo matig dat het geen eens een verlenging van proefperiode oplevert. Nu kan het natuurlijk zijn dat ze dingen van hem verwachten die niet bij hem passen (bv fysiek ijzersterk terwijl de jongen het moet hebben van techniek of andersom), maar een ding is duidelijk we mogen nog wel een tijdje wachten tot we een spits in Ajax 1 krijgen die opgeleid is door Ajax. Alle hoop op Klaasen gevestigd, al is dat meer een nummer tien dan spits. Toch ziet frank in hem een derde spits en wie weet misschien is hij over twee jaar onze nummer 9. En ja LLS hij voldoet aan jouw harde eis van zelf opgeleid, hij begon namelijk aan de Ajax academie op zijn 11e ;)

Offline lelystad

• Sterspeler
    • Bekijk profiel
« Reactie #351 Gepost op: 15 juli 2012, 02:05:44 »
Nu bevestig je wel mijn indruk dat Klaassen meer een middenvelder is.

En Klaassen zat ook al in mijn rijtje van echte Ajaxjeugd.

Offline NinjaKai

• International
    • Bekijk profiel
« Reactie #352 Gepost op: 15 juli 2012, 09:53:40 »
Nu bevestig je wel mijn indruk dat Klaassen meer een middenvelder is.

En Klaassen zat ook al in mijn rijtje van echte Ajaxjeugd.

Ja technisch gezien is hij dat ook, hij speet eigenlijk op tien, maar ik heb wel iets van vertrouwen in Frank. Toegegeven hij heeft te lang gekloot met Janssen als VM, maar verder heb ik hem niet echt rare dingen zien doen met spelers en was het meeste gewoon heel logisch.

Maar ff iets anders, tijdje terug hadden we het over fischer, die niet bij de selectie zou zitten dit seizoen. Inmiddels mag hij alweer een weekje langer blijven en gaat hij dus naar alle waarschijnlijkheid mee doen tegen de betere tegenstanders met een wat grotere naam. Hij speelt ook echt belachelijk veel gedurende deze oefen campagne. Het stukje van Ajax.nl :

Citaat
De Boer toonde zich na afloop tevreden over de prestatie van zijn Ajacieden in de badplaats. Desgevraagd wijdde de trainer wat verder uit over het spel van de ‘jonkies’ die hij voor rust een kans gaf. ,,Ik ben tevreden over de jonkies’’, sprak De Boer. ,,Ook al zag je dat op bepaalde momenten wat voetbalgogme ontbrak. Maar dat is ook begrijpelijk.’’ Viktor Fischer behoorde tot de Ajacieden die de wedstrijd uitspeelden. Toch behoort ook hij tot de jongste selectiespelers. ,,Ik heb hem net in de kleedkamer gemeld dat hij zeker nog een week bij de selectie blijft. Daarna zien we wel weer verder.’’

Toegegeven de blessures van Mickey en Derk zorgen ervoor dat er ook naar andere spelers gekeken moet worden, maar je hebt toch wel het idee dat fischer zichzelf hoger in de pikorde aan het spelen is dan een ebicillio. Het is nog even afwachten, maar zoals het nu gaat en de opmerkingen die je krijgt, verwacht ik toch dat hij alsnog vanaf dit seizoen  bij het eerste zit (waar hij eerst nog niet eens meegenomen zou worden tijdens de voorbereiding). Niet als eerste keus, maar wel al minuten makend als wissel. Nu hopen dat niet weer half Nederland minimaal niveau messi verwacht.....

Offline Dennes

• Basisspeler
    • Bekijk profiel
    • www.youtube.nl
  • Favoriete Ajacied: Jan Vertonghen
« Reactie #353 Gepost op: 15 juli 2012, 11:32:43 »
Of Fischer lang bij het eerste blijft is nog maar de vraag, de Boer wil Fischer nog 1 week bij het eerste houden en daarna gaat hij kijken of wat, de Boer wil hem niet te vroeg brengen. Het kan dus zomaar gebeuren dat hij er straks niet meer bij is en z'n klasse in het 2de moet blijven tonen.

Bron: de Boer zelf via ajax netwerk.to