Auteur Topic: Co Adriaanse is ideale td voor Ajax  (gelezen 5168 keer)

Offline superjari

• Vriend van AjaxForum
  • Legende
    • Bekijk profiel
    • http://www.footygoal.net
Co Adriaanse is ideale td voor Ajax
« Gepost op: 17 januari 2005, 05:06:57 »
Citaat
'Co Adriaanse is ideale td voor Ajax'
16/1/2005 23:27

AZ-trainer Co Adriaanse zorgde in het nieuwe jaar meteen voor opschudding door zijn vertrek uit Alkmaar aan te kondigen. Na zijn ontslag bij Ajax, op 29 november 2001, reed hij als een gebroken man naar zijn huis in Zeist. Hij moest in Amsterdam saneren, maar zijn bazen Leo Beenhakker en Arie van Eijden gunden hem de tijd niet en steunden hem zeker niet. In De Arena struikelde de ambitieuze trainer over het onrealistische verwachtingspatroon. Ajax veranderde hem in recordtijd van een spontaan open boek in een achterdochtige schuwe man die achter elke boom een vijand zag. Hij gebruikte de media niet meer om zich te profileren en meed journalisten die wel allerlei off-the-record-verhalen van Beenhakker en Van Eijden publiceerden.

Adriaanse bouwde aan een nieuw elftal. Hij haalde Andy van der Meyde en Tomás Galásek en onder hem debuteerden Johnny Heitinga, Zlatan Ibrahimovic, Mido, Bogdan Lobont, Maxwell en Hatem Trabelsi. Hij zag het allemaal goed, maar de clubleiding apprecieerde zijn dominante werkwijze niet. Om de achterban, de spelersgroep, de ledenraad en de vijfde colonne tevreden te stellen werd Adriaanse opgeofferd. Ronald Koeman kwam als de verlosser die de typische prestatieve Ajax-sfeer beter zou aanvoelen. Beenhakker en Van Eijden hielden tegen beter weten in vol dat ze geen dubieuze rol hadden gespeeld.

De reactie van de zich doorgaans als een evenwichtige persoonlijkheid presenterende Adriaanse vond ik onvolwassen. Als een gebroken man en een in zichzelf gekeerde kluizenaar trok hij zich terug in Zeist en later in zijn optrekje in de Franse Alpen. Adriaanse voelde zich gekrenkt, miskend en geliquideerd. Als enige in Nederland had hij zijn ontslag niet zien aankomen. Dat was een tikje naïef en had te maken met het feit dat hij nooit aan zichzelf twijfelt. Adriaanse raakte zelfs in een dip toen er geen serieuze belangstelling voor hem bleek te bestaan.

Hij had de publiekslievelingen Harry van Raaij, Marco van Basten en Frank Rijkaard beledigd en de clubs waren huiverig de zelfingenomen, rechtlijnige trainer binnen te halen. Want vakkennis is lang niet altijd het belangrijkste argument om een trainer vast te leggen. De tobbende coach werd uiteindelijk uit zijn lijden verlost door technisch directeur Martin van Geel van AZ, die bij Willem II succesvol had samengewerkt met Adriaanse. Het klikte in Alkmaar niet tussen trainer Henk van Stee en de andere werknemers. Daardoor waren de resultaten teleurstellend, terwijl voorzitter Dirk Scheringa voor een vermogen in spelers had geïnvesteerd.

Adriaanse greep die buitenkans met beide handen aan. Optimaal gemotiveerd nam hij revanche op alle mensen die zijn status in diskrediet hadden gebracht. Hij haalt bij AZ het optimale rendement uit de kwalitatief geweldige spelersgroep en heel wat voorzitters zullen zich afvragen of ze wel de juiste beslissing hebben genomen door deze succestrainer niet te benaderen na zijn ontslag bij Ajax. Adriaanse geneert zich niet als hij alle roem opeist van het succes. Het is zijn kunstje, dat gun ik hem van harte, want ook ik vind hem de beste trainer van Nederland. We moeten zelfs niet uitsluiten dat hij dit jaar kampioen wordt met AZ. Hij mag echter niet vergeten dat Van Geel zijn nek voor hem uitstak op een moment dat Adriaanse niets voorstelde. Bovendien kocht Scheringa voor hem een brede, uitgebalanceerde selectie bij elkaar, waardoor hij onder ideale omstandigheden kan werken.

De spelersgroep van AZ doet niets onder voor de selecties van Ajax, Feyenoord en PSV. In dat kader had ik wat meer gevoelens en morele verplichtingen van hem verwacht. Ik vind zijn beslissing eerder laf dan moedig. Uit de argumenten spreekt opnieuw angst voor een eventuele aantasting en beschadiging van zijn gerenoveerde status. Volgens Adriaanse kan hij niet méér uit deze groep persen. Hij verlaat AZ omdat hij volgend seizoen de schuld krijgt zodra de resultaten minder zijn. De zelfverzekerde trainer kent dus wel degelijk twijfels. Hij is bang voor de toekomst, vooral voor zijn toekomst, want hij voegt eraan toe dat niet Van Geel of Scheringa de schuld krijgt als het minder gaat, maar hij. So what? Dat is het lot van een trainer, inherent aan zijn vak. Daarom verdienen coaches op het hoogste niveau buitensporige salarissen. Hired to be fired, zeggen de Amerikanen.

Zo hard wordt het spel bij het gemoedelijke AZ niet gespeeld. Scheringa heeft bewezen dat hij tot het uiterste gaat om het zijn trainer naar de zin te maken. Daarom mist Adriaanse nu met zijn egocentrische beslissing een kans voor open doel. Scheringa, Van Geel en Adriaanse vormen een managementteam dat in staat moet zijn een structurele topclub in Alkmaar te creëren. Niemand kan de eigenzinnige trainer garanderen dat hij jaarlijks kampioen van Nederland wordt met AZ, maar door de ontwikkelingen in de club moet een vaste positie tussen de traditionele Top Drie mogelijk zijn. Daar wil of durft Adriaanse niet meer aan mee te werken. Als drogreden voert hij zijn houdbaarheidsdatum op. Heel teleurstellend voor de Trainer van het Jaar.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben een bewonderaar van Adriaanse. Hij is een boeiende mediaman, een moedige coach en hij moet een goede trainer zijn als ik zie hoe spelers zich onder zijn leiding ontwikkelen. Daarom is het zo jammer dat hij de kroon niet op zijn werk zet in De Alkmaarderhout. De coach laat zich leiden door zijn ego, dat naar een grote buitenlandse club hunkert. Bij voorkeur in de Bundesliga, omdat hij wil kunnen communiceren met zijn spelers.

Ronduit pedant is zijn lobby voor zijn vriend Louis van Gaal als opvolger. Van Gaal beschikt wel degelijk over kwaliteiten, maar zijn autoritaire managementstijl past niet meer in een moderne organisatie. Van Gaal vindt zijn eigen inbreng altijd belangrijker dan de interne verhoudingen en het welzijn van de club. Dat heeft hij als technisch directeur van Ajax nog eens nadrukkelijk bewezen. Huub Stevens, Foeke Booy, Gertjan Verbeek of Martin Jol kan ik me voorstellen bij AZ, met Van Gaal haalt de club de problemen in huis.

Als trainer is Adriaanse niet geïnteresseerd in een Nederlandse club. In eigen land wil hij wel als technisch directeur verder. Ajax zoekt een geschikte technisch directeur, maar Adriaanse heeft regelmatig uitgesproken dat Ajax onbespreekbaar is zolang Van Eijden daar de leiding heeft. Hij acht de algemeen directeur verantwoordelijk voor zijn ondergang in Amsterdam en reageert daar nog steeds opvallend rancuneus op. Van Eijden zou de trainer eens moeten uitnodigen voor een gesprek.

Natuurlijk zijn er fouten gemaakt en is het vertrek destijds niet chic verlopen, maar de algemeen directeur zal ook zijn argumenten hebben die hij nog nooit aan Adriaanse heeft kunnen uitleggen. Van Eijden zou een geniaal manager zijn als hij deze zaak weet op te lossen en de AZ-trainer weet over te halen zich als technisch directeur aan Ajax te verbinden. Volwassen mensen moeten dergelijke problemen kunnen uitpraten. Het zou goed zijn voor Van Eijden, Adriaanse en Ajax. Ik denk namelijk dat Adriaanse als technisch directeur ook een fenomeen is. Bij AZ heeft hij laten zien waartoe door rancuneuze gevoelens gedreven mensen in staat zijn.

Door: Johan Derksen in VI
Ingestuurd door: Nicolaes
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door superjari »

Offline Lizard J

• Toeschouwer
  • *
    • Bekijk profiel
    • http://
(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2005, 12:13:10 »
Prima column.
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door Lizard J »