Auteur Topic: Open brief aan...  (gelezen 8771 keer)

Offline superjari

• Vriend van AjaxForum
  • Legende
    • Bekijk profiel
    • http://www.footygoal.net
Open brief aan...
« Gepost op: 29 januari 2005, 19:28:23 »
Citaat
Open brief aan...

Frank Rijkaard en Henk ten Cate

Beste Frank en Henk,

Het was schitterend, zaterdavond. Indrukwekkend en meer dan dat. Soms zie je iets en dan zou je iedereen willen aanraden: ga het ook zien. Dat gun je mensen, in tijden van verwarring en gekte. Omdat het tot nadenken stemt, omdat het tot rust, tot inzicht en tot hoop leidt.
Zaterdagavond zag ik tijdens IDFA, de wereldpremière van de film Echoes of War van Joop van Wijk. Kinderen uit Sierra Leone, Afghanistan, Colombia en New York, allen levend met de loden last van de meest gruwelijke persoonlijke herrinneringen, krijgen een verhaal voorgelezen over het olifantje Baba. Het jonge dier verliest zijn vader tijdens een helse brand in de Jungle. De reactie van de luisterende kinderen is waanzinnig: ze interpreteren het verhaal op geheel persoonlijke wijze, ze geven hun eigen verhalen prijs, ze delen hun traumatische evaringen, maar uiteindelijk verraden ze toch ook hun hoop. Er is altijd nog een droom.

Je huilt, je zoemt uit en je verlegt je blik naar een voetbalveld. Dat verwart. Valkuil nummer één. Alles relativeren. Barcelona-Real 3-0 So what? Je ziet het gezicht voor je van het Colombiaanse mannetje dat zo graag dokter zou worden als hij het geld maar had. Van Bronckhorst heeft gescoord. Mooi zo. En weer flitst in je kop dat prachtige gezicht van het Afghaanse meisje dat president wil worden om het woord 'wapen' te kunnen verbieden
Ik weet zeker dat jullie het ook een geweldige film zouden vinden, verdieping en loutering is jullie niet vreemd. In de soms asociale catacomben van de sport voetbal, zijn er altijd de ethici en de romantici die de boel inkleuren. Jullie doen dat. Waarvoor eeuwig dank
Een paar weken geleden nog maar had ik ook zo'n avond waarin de emotie vrijkwam. Hoop. Een droom. Henk, jij zei me zondag, de dag nadat jullie het vette, verwende Real afdroogden, dat ik er iets té euforisch over bericht had. Ik vind van niet. Als je de kunst tot bewonderen niet verstaat, kun je het schudden als journalist. En ik bewonder dit Barcelona. Mijn gevoel? Ik wás er niet bij, bij Barcelona-Milan, ik mócht erbij zijn. Met jullie als architecten en Ronaldinho en Eto'o als artiesten kreeg ik een avond vol zuiver voetbal. Dat moet gesignaleerd worden, verkondigd worden en uitgeschreeuwd worden. Waarom, dát werd me afgelopen zaterdag duidelijk. Jullie daar, met z'n allen, vertenwoordigen een droom. Kinderen moeten willen zijn zoals de lachende voetballer plezier heeft. Het gaat niet om een tattoo, een kek kapseltje of een toffe auto. Het gaat om de lach die vrijheid verbeeldt.

Ronaldinho is geen Donald Duck. Geen mafkees. Geen egoïst. Ronaldinho is mijn held. zoals hij voetbalt, zoals hij van jullie mág voetballen, dat is toch werkelijk het mooiste wat sport bieden kan. Ik zie het voor me, dat privé-vliegtuigje waarmee hij met zijn Real-rivalen Roberto Carlos en Ronaldo vanuit Zuid-Amerika aan kwam zetten. Samen hadden ze in het kanariegele shirt van Brazilië lol getrapt, samen hadden ze lollig lopen doen over een naderende klassieker en op het veld was er weer die lol, de lach, de gekkigheid. Frank, jij zei me laatst dat je zelfs dingen van de straat in dit elftal stopt en ik zie het. Ik vergeet maar dat ik vermoed dat jullie fysiek nog wel eens in de problemen kunnen komen, later dit seizoen. Ik vergeet maar dat ik de achterhoede nog niet onfeilbaar vind. Ik zie vooral het plezier, datzelfde plezier waarmee Edgar Davids vroeger zijn kunsten deed op het pleintje in het programma Die 2 Nieuwe Koeien. Als je dát kunt implanteren in zoiets als de crème de la crème van het internationale voetbal, en je niet of nauwelijks laat leiden door angst of de zucht naar eeuwige roem voor jezelf, dan word ik daar erg blij van. Ik heb niets met José Mourinho. Ik bewonder het werk van Rehhagel en Hiddink, maar loop er niet warm voor. Koeman? Een kille overlever, zet niets structureels neer. Ik ga voor de droom dat het mooiste voetbal ook het beste is. Dat lukt zelden, maar als het lukt.....Wów. Daarmee kunnen de miljoenen kinderen in de wereld verder.

Henk, zondag ben je er voor niets op uit gegaan. Er was in heel Barcelona geen krant meer te krijgen. Daar doe je het voor. Je verwoordde je gevoelens rustig: 'Het gaat de goede kant op.' Zoals Rijkaard zichzelf had teruggeroepen toen hij na Barcelona-Milan, voor z'n gevoel, énorm had laten gaan door te zeggen dat dit een overwinning van het voetbal was. Melodramatisch, vond het het bij nader inzien.
Nou, ik niet! Het wás een zege voor het voetbal. Natuurlijk zijn jullie nog lang geen kampioen, is de Champions League een gemene competitie waarin het gemakkelijk struikelen is. Maar de droom is nu duidelijk: jullie moeten met dit voetbal doorgaan, op weg naar erkenning en bewondering. Ik begrijp echter dat jullie met beide benen op de grond willen blijven staan. Rustig aan, normaal blijven. Nog zoveel te verbeteren, nog zoveel te verliezen en te winnen. Goed zo. Fijn dat jullie rustig blijven. Maak het werk mooi af en laat het bewonderen maar over aan anderen. Ze zullen het doen. Luid. Hoopvol. Ik zou willen dat de kinderen uit Echoes of War jullie Barcelona wekelijks konden volgen. Zodat ze de lach van Ronaldinho kunnen vasthouden, op weg naar nieuwe dromen.

In bewondering dus.

Geschreven door: Robert Heukels in Sportweek
Ingestuurd en overgetypt door: AfA
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door superjari »

Offline superjari

• Vriend van AjaxForum
  • Legende
    • Bekijk profiel
    • http://www.footygoal.net
(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2005, 19:37:40 »
Is wel een heel lyrisch verhaal, hij vergeet dat het hier en daar nog wel eens tegenzit. Natuurlijk speelt Barca schitterend voetbal (al noemt hij Deco niet, die toch echt een van de uitblinkers is), maar om er nou meteen alle superlatieven voor te gebruiken die voorhanden zijn...
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door superjari »

Offline AJAXfanAPELDOORN

• Forumbeheerder
  • Legende
  • co za asy
    • Bekijk profiel
    • http://www.nba.com/pacers
  • Ajaxforum Bets: 1440
  • Favoriete Ajacied: Jan Vertonghen
(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2005, 19:49:30 »
Hij maakt het inderdaad veel mooier dan het is, maar dat past ook wel een beetje bij het soort verhaal wat hij probeerd neer te zetten. Het slechte wat er allemaal gaande is in de wereld, een beetje troosten met het moois dat voetbal heet  :)

Overigens is deze brief al een tijdje gelezen in Sportweek geplaatst (kwam er niet eerder aan toe om um over te typen) en in die periode speelde ze echt voetbal van zeer hoog niveau.
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door AJAXfanAPELDOORN »

Offline MijnAjax

• Toeschouwer
  • *
    • Bekijk profiel
    • http://www.ultrasuid.com/
(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2006, 23:19:58 »
Barca is inderdaad wel terecht de winnaar van de Champions League. Tuurlijk, als een team wint hebben ze het verdiend, maar zoals Barca speelt heb ik in tijden niet meer gezien. Misschien was Ajax wel de laatste ploeg die de beker met zo veel overtuiging won.
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door MijnAjax »

Offline Theo sik

• Talent
  • **
    • Bekijk profiel
    • http://
(Geen onderwerp)
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2006, 09:44:56 »
Hij is inderdaad behoorlijk dramatisch, maar hij zegt zelf ook: daar ben je journalist voor. Ik vindt het wel een gave column:)
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door Theo sik »