Auteur Topic: Column Week 15; De Bal Is Rond…  (gelezen 1261 keer)

Offline superjari

• Vriend van AjaxForum
  • Legende
    • Bekijk profiel
    • http://www.footygoal.net
Column Week 15; De Bal Is Rond…
« Gepost op: 7 april 2003, 11:55:03 »
Vorige week kreeg ik een PM van Jacques Happe met de aanbieding om zijn column ook op AjaxForum.nl te plaatsen. Hierbij zijn eerste column, met een korte introductie...

Ik schrijf sinds dit seizoen over Ajax voor een aantal huis-aan-huisbladen rond Amsterdam en http://www.jewsfromthesouth.nl. Ik ben sinds 1986 journalist en fotograaf. Over sport schrijf ik sinds 2001, nadat ik al in 1988 het EK versloeg. Ik ben daarnaast meewerkend lid binnen het bestuur van de OFA, verantwoordelijk voor de communicatie. Mijn vaste plek is ergens in Vak410, maar ik sta meestal bij Josien, de steward links op het vak.

Citaat
AMSTERDAM –- Sprookjes bestaan. De afgelopen week kwam er weer eentje uit. Sterker nog, het afgelopen weekend waren er bijna nog twee uitgekomen. Feyenoord won in de allerlaatste fase van een dramatische wedstrijd alsnog, maar PSV verloor twee kostbare punten. En dat sprookje? Het was er eentje van duizend uit één nacht…

Taxichauffeur
Eind vorig jaar tipten we de jonge Jamal Akachar voor een contract bij het tweede, nadat hij als taxichauffeur via de zaterdagamateurs mocht invallen bij het elftal van John van ’t Schip. Na zijn ArenA debuut tegen Willem II (Amstel Cup), kreeg hij in de loop van december een contract aangeboden, dat hem tot juli 2004 aan Ajax bond. In januari kreeg Ajax problemen met Mido. Vier weken geleden werd het spitsenprobleem bij Ajax wel erg nijpend. Mido verhuurd aan Celta de Vigo en Koeman kon Rick Hoogendorp niet bij RKC losweken. Met alleen Zlatan was Ajax niet echt bepaald goed voorzien in aanvallers. We suggereerden de jonge Marokkaan. “Nee, hij is geen echte spits”, vertelde Koeman ons in maart. “We spelen dit seizoen met één spits uit.” Maar Zlatan raakte afgelopen week geblesseerd. Niet heel ernstig, maar serieus genoeg om de coach voor een probleem te plaatsen…

Sprookje
Begin vorige week werd Jamal naar de hoofdmacht gehaald, om mee te trainen. Een paar dagen later kreeg de jonge geluksvogel te horen dat hij de rest van het seizoen bij Ajax 1 mag blijven meetrainen. En… voor de wedstrijd tegen RBC pronk zijn naam op de lijst. Hij begon op de bank, maar in de 20e minuut kwam het sprookje van de taxichauffeur uit… Jamal Akachar (21) mocht meedoen met Ajax! Hij is zelfs toegevoegd aan de Champions league selectie, zodat hij wellicht dinsdag al zijn debuut op Europees terrein mag maken. “Ik heb ervan genoten”, glunderde de jonge speler. “In het begin was ik erg zenuwachtig. Het debuut was wel zoals ik ooit droomde, alleen zonder doelpunt. Ik ben er nog niet, maar het is een begin. Ik ben niet ontevreden, maar ik vind dat ik beter kan.” Sprookjes kun je soms zien aankomen. Dat betekent dat je regelmatig de wedstrijden van het tweede elftal bekijkt, om dit soort pareltjes te kunnen zien spelen. Een groeidiamantje als Jamal Akachar dus…

Competitie
Ajax mocht afgelopen zaterdagavond aantreden tegen RBC. Met een einduitslag van 4-1 niet echt een moeilijke avond voor de Amsterdammers. Bij rust stond het al 3-0 na treffers van Van der Vaart, Maxwell en Van der Meijde. Na rust lieten de Amsterdammers het wat afweten, waardoor RBC terug kon komen tot 3-1, maar in blessuretijd scoorde Boukhari zijn vierde doelpunt. Feyenoord speelde op datzelfde moment tegen de hekkensluiter van de competitie, De Graafschap. De Rotterdammers maakten het vooral zichzelf erg moeilijk. Tot een kwartier voor het einde stond De Graafschap met 3-2 voor en speelde Feyenoord nog maar met negen spelers. De Nooijer en Buffel waren toen al met rood het veld afgestuurd. Uiteindelijk was het een (terechte) penalty, benut door Van Hooijdonk, die de club uit Rotterdam een 3-4 overwinning bracht. PSV liet wel punten liggen. In Tilburg bleek Willem II wederom in staat de Eindhovenaren zonder winst te laten vertrekken. 1-1 werd het, met een gele èn een directe rode kaart van het veld gestuurd. Ook Van Bommel kreeg geel, waardoor de aanvoerder van PSV komende week tegen Roda JC op de tribune mag plaatsnemen. Kezman kan meer wedstrijden schorsing tegemoet zien. Het puntverlies van PSV is goed nieuws voor Ajax en Feyenoord. Zij liepen twee punten in en staan nu op respectievelijk acht en negen punten van de gedoodverfde nieuwe landskampioen…  

Champions league
De persafdeling van Ajax heeft gemeend om vaste journalisten, die het Amsterdamse team al het hele seizoen volgen, te moeten uitsluiten van een kaart voor de wedstrijd. Schrijven voor een aantal huis-aan-huisbladen rond Amsterdam en Ajax-fansites is opeens niet belangrijk genoeg als het een kwartfinale wedstrijd betreft in de Champions League. Het hele seizoen volg je zowel Ajax 1 als Ajax 2, maar dat telt niet meer mee als heel Europa naar Amsterdam komt. Het is maar waar je als club je prioriteiten legt! Uiteraard zullen jullie volgende week toch een verslag kunnen lezen van deze belangrijke wedstrijd. En ook de uitwedstrijd in Milaan zullen we jullie niet onthouden. We gaan naar Milaan over twee weken om vanuit het San Siro te kunnen rapporteren…

Volgende Ajax wedstrijden
zondag 13 april:    NAC – Ajax (competitie)
woensdag 16 april:   Feyenoord - Ajax (halve finale Amstel Cup)

Tekst: Jacques Happe
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door superjari »