Auteur Topic: [WK 2010] Kwartfinales  (gelezen 7032 keer)

Offline lelystad

• Sterspeler
  • can't undo past, but can certainly not repeat it
    • Bekijk profiel
  • Ajaxforum Bets: 1000
  • Favoriete Ajacied: Mounir El Hamdoui
Re: [WK 2010] Kwartfinales
« Reactie #45 Gepost op: 5 juli 2010, 21:15:00 »
edit
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door Guest »

Offline Maverick

• Forumbeheerder
  • Sterspeler
    • Bekijk profiel
  • Ajaxforum Bets: 1440
« Reactie #46 Gepost op: 6 juli 2010, 09:43:05 »
Citaat
FC UPDATE => Na Carlos Dunga heeft ook Jorginho een sneer aan Johan Cruijff uitgedeeld. De voormalige assistent-coach van Brazilië vindt dat de legendarische nummer 14 geen recht van spreken heeft met zijn kritiek op de Goddelijke Kanaries.

Cruijff haalde vorige week hard uit naar de Zuid-Amerikanen. "Ik heb geen geld over voor een kaartje om Brazilië te zien spelen. Ze hebben de beschikking over talentvolle spelers, maar ze voetballen op een defensieve en oninteressante manier. Het is een schande voor de fans en het toernooi."

"Cruijff is nog nooit wereldkampioen geworden, dus hij weet niet waar hij het over heeft", zegt Jorginho tegen Esportes. De voormalig verdediger blikt ook nog terug op de door Brazilië verloren WK-kwartfinale tegen Oranje. "De Nederlanders wonnen weliswaar, maar ze overtuigden niet. Oranje speelde op een simpele, bureaucratische manier die volledig is gericht op de kwaliteiten van drie spelers."

Na het verlies van de Brazilianen tegen Nederland besloot Dunga zijn functie neer te leggen. Hierop zette de Braziliaanse voetbalbond de rest van de technische staf, waaronder Jorginho, ook op non-actief.

Cruijff, met een officieus wereldkampioenschap clubvoetbal op zijn naam ( Kampioen van Zuid Amerika + Europa in een tijd dat er buiten deze twee continenten alleen in Mexico op nivo gevoetbald werd ) , word hier voorzien van repliek. Het klinkt lekker, iemand weet niet waar hij over praat als hij nooit wereldkampioen geweest is, maar het klopt niet. Volgens deze redenatie zou Fergusson, die al een eeuwigheid coach van Manchsterer United, ook niet weten waar hij over praat als hij commentaar heeft op het spel van Brazilië. Volgens deze redenatie weet Maradona meer van hoe je wereldkampioen word dan Michels.

Het gaat ook om kritiek die gevoelig ligt in Brazilië. Coaches kiezen daar sinds het succes in 1994 standaard voor een soort voetbal dat niet bij de volksaard past, en mogen dus ook met niets minder dan de titel thuiskomen.

Wat ik denk wat Cruijff bedoeld is, dat als je de kwaliteiten hebt die Brazilië heeft, dat je dan niet behoudend moet spelen. Dat terwijl Brazilie met aanvallend voetbal van 1974 tot en met 1990 helemaal niets won, en met verdedigend voetbal van 1994 tot nu 2 keer gewonnen heeft.

Het is ook maar net wat je onder aanvallend voetbal verstaat. Iedereen is vol lof over de Duitsers ( Terecht ) maar de Duitsers spelen geen aanvallend voetbal. Ze spelen totaalvoetbal. Iedereen is in beweging, de bal doet het werk en de tegenstander komt al te vaak pas in balbezit als de bal al in het doel ligt.

Ik denk dat Kaka het beter door heeft dan Jorghino. Hij is van mening dat hij een andere speler moet worden. Brazilië heeft ook andere spelers nodig. Ja, men was kampioen in 1994, maar wel na een onterechte winst in de kwartfinale ( Romario die voordeel trok uit een buitenspelpositie ) en na een draak van een finale. In 2002 werd een geldig doelpunt van België afgekeurd. Sinds 1974 spelen er altijd éen of meerdere Europese teams inteligent in plaats van intuitief voetbal en sinds 1974 is Brazilie nooit terecht wereldkampioen geworden, iedere keer struikelt men over een intelligenter spelend Europees team of "mazzelt" men zich naar de finale. Brazilianen doen het vaak goed bij Europese clubs, maar dan spelen zij doorgaans niet met 10 anderen Brazilianen.

Brazilie staat nu sinds totaalvoetbal zijn intrede gedaan heeft op 2/2 tegen Nederland ( KO versus KO ), op 0/3 tegen Frankrijk, op 1/1 tegen Italië en op 1/0 tegen Spanje. O ja, en 1/0 tegen Duitsland.

Dat wil dus zeggen dat Brazilie sinds 1974 6 keer door een Europees topland is uitgeschakeld, en 5 keer een Europees topland uitgeschakeld heeft.

Of Brazilie aanvalt of verdedigd lijkt niet uit te maken voor het resultaat, hoeveel Europese toplanden  ze moeten uitschakelen op weg naar de winst lijkt meer uit te maken. Na 1970 heeft Brazilië alleen in 1994 twee Europese toplanden uitgeschakelt. En vraag niet hoe.

Aangezien Brazilie meestal de meeste kwaliteit heeft van alle teams qua individuele klasse ( als we technische vaardigheden als uitgangspunt nemen ) moet je dus op zoek naar een oorzaak waarom ze toch vaker verliezen van Europese topteams dan winnen, sinds de introductie van totaalvoetbal.

De oorzaak lijkt mij niet te zitten in totaal voetbal, aanvallend voetbal of behoudend voetbal, maar in het minder inteligente teamspel van de Brazilianen. Het is niet zo zeer behoudend of aanvallend spelen wat een team kampioen maakt, het is de teamkracht plus de aanwezigheid van enkele zeer goede spelers dat een team kampioen maakt. Plus het geluk om niet te vaak tegen een ander topland te hoeven spelen. Grofweg gesteld heb je als topteam 50% kans om wereldkampioen te worden als je één keer tegen een ander topland speelt, 25% kans als dat twee keer gebeurt en 12,5 % als dat drie keer gebeurt. Het draait dus om het vermogen wereldkampioen te worden plus gunstige loting.

Aan de voorwaarde in het bezit zijn van goede spelers voldoet Brazilie altijd in ruime mate, maar de teamkracht maakt dat goed georganiseerde toplanden toch van ze kunnen winnen. Dat is nou precies wat er in de KF gebeurd is.

Helaas voor Brazilië duurt een wedstrijd tegen Nederland minimaal 90 minuten, in zowel 1994, 1998 en 2010 is Nederland tegen Brazilie teruggekomen van een achterstand en dat is geen toeval.

Een keeper en verdediger die elkaar in de weg lopen bij een bal die op het doelvlak afgaat heeft niets met aanvallend of verdedigend voetbal te maken, maar alles met organisatie.

joany

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 6 juli 2010, 10:33:11 »
Citaat van: "Maverick"
Citaat
FC UPDATE => Na Carlos Dunga heeft ook Jorginho een sneer aan Johan Cruijff uitgedeeld. De voormalige assistent-coach van Brazilië vindt dat  ........ Oranje speelde op een simpele, bureaucratische manier die volledig is gericht op de kwaliteiten van drie spelers."  .... Jorginho, ook op non-actief.

Welke 3 spelers zou Jorginho op het oog hebben, zonde, Rafael lijkt me uit de Grote Vier te zijn gevallen ........... helaas

Offline DannyIsDeMan

• Basisspeler
    • Bekijk profiel
  • Favoriete Ajacied: Daley Blind
« Reactie #48 Gepost op: 6 juli 2010, 11:11:15 »
Citaat van: "joany"
Citaat van: "Maverick"
Citaat
FC UPDATE => Na Carlos Dunga heeft ook Jorginho een sneer aan Johan Cruijff uitgedeeld. De voormalige assistent-coach van Brazilië vindt dat  ........ Oranje speelde op een simpele, bureaucratische manier die volledig is gericht op de kwaliteiten van drie spelers."  .... Jorginho, ook op non-actief.

Welke 3 spelers zou Jorginho op het oog hebben, zonde, Rafael lijkt me uit de Grote Vier te zijn gevallen ........... helaas

hij bedoeld Kuijt, Robben en Sneijder. dat heeft hij in een interview in brazilië geroepen. van Persie vindt hij ook maar niks.

Offline Maverick

• Forumbeheerder
  • Sterspeler
    • Bekijk profiel
  • Ajaxforum Bets: 1440
« Reactie #49 Gepost op: 6 juli 2010, 11:57:57 »
Ik zag op de Nederlandse TV een coach, Dunga dus, die zich enorm liep op te winden over zijn eigen team, in negatief opzicht. Een beetje Van Basten / Koeman gedrag, oud-topvoetballers kunnen wellicht slecht tegen fouten van spelers.

Wellicht zit hier diepe teleurstelling over zijn eigen team achter. Of gewoon blinde frustratie. Ook: teams met 11 sterren winnen vooral of eigenlijk alleen tweede rangs prijzen.

Op zich zijn er twee manieren om goed te spelen op top nivo, een collectief dat in dienst speelt van enkele sterren ( Nederland, Inter Milaan, Bayern Munchen, United ) of een elftal van totale beweging ( Duitsland en Barcelona ).

Spanje hoe het nu speelt is vlees nog vis, dus op dit moment zijn Nederland en Duitsland de beste twee landen.

Bij Nederland is het bijzondere dat een speler die op EPL nivo een ster is ( Van Persie ) op het WK bereid blijkt te zijn anderen beter te laten spelen - met tegenzin, maar toch. Daar zie ik de hand van Van Marwijk in.

Brazilie probeerde enkele sterren de winst te laten binnenslepen ( net als Nederland ) maar de kracht van het collectief die daar bij hoort viel nogal tegen. Tijdens die wedstrijd had ik het idee dat geen van beide teams wereldkampioen zouden gaan worden, nu echter denk ik: de vorm van de dag bij de 7e wedstrijd en de fitheid op die dag gaan de doorslag geven.

Offline the real one

• The best.
  • Algemene moderator
  • Erelid
  • Beter een pens van zuipen dan een bult van werken!
    • Bekijk profiel
    • http://www.tro.nl
  • Ajaxforum Bets: 900
  • Favoriete Ajacied: Christian Eriksen
« Reactie #50 Gepost op: 6 juli 2010, 15:22:34 »
Citaat
nu echter denk ik: de vorm van de dag bij de 7e wedstrijd en de fitheid op die dag gaan de doorslag geven.

Daarom maakt de tegenstander van Nederland me ook niet uit zondag. Mochten ze zich niet plaatsen voor zondag, dan maakt het me al helemaal geen zak meer uit. Doen ze dat wel, dan zou het (mijns inziens) vooral voordelig zijn als Dld en Spanje er een zenuwslopende en energievretenden verlenging + pingels van maken....

Wie dan uiteindelijk doorgaat, is voor mij van ondergeschikt belang. Qua individuele spelers alleen zou het makkelijker zijn tegen Dld, echter vind ik dat in zijn geheel wel een beter team op dit toernooi dan Spanje...

Eerst vanavond zelf maar eens winnen. Dan zien we wel weer verder...