Auteur Topic: [WK 2010] Halve finales  (gelezen 7393 keer)

Offline ricardo

• Algemene moderator
  • International
  • Live is uncertain, eat dessert first
    • Bekijk profiel
    • http://ajaxforum.nl
  • Ajaxforum Bets: 900
  • Favoriete Ajacied: Maarten Stekelenburg
Re: [WK 2010] Halve finales
« Reactie #45 Gepost op: 7 juli 2010, 09:19:41 »
Citaat van: "ssvoogel"
Deze man heeft zelfs nog een Europa Cup 1 winst van Ajax meegemaakt in de jaren 70 :D

Sterker nog alle 3!
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door Guest »

Offline ssvoogel

• International
    • Bekijk profiel
  • Ajaxforum Bets: 1440
  • Favoriete Ajacied: Nicolás Lodeiro
« Reactie #46 Gepost op: 7 juli 2010, 09:47:50 »
In 1974 was je 1 zeg je. Dan heb je die van 72 en 73 toch niet meegemaakt? ;)

Offline ricardo

• Algemene moderator
  • International
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: 7 juli 2010, 09:57:18 »
In 1974 was je 1 zeg je. Dan heb je die van 72 en 73 toch niet meegemaakt? ;)

Je hebt gelijk (het bier is nog niet uitgewerkt), ik heb alleen die van 73 net gemaakt.....

Offline ssvoogel

• International
    • Bekijk profiel
  • Favoriete Ajacied: Nicolás Lodeiro
« Reactie #48 Gepost op: 7 juli 2010, 10:24:09 »
Het eerste echte hoogtepunt wat ik me kan herrineren was de UEFA Cup winst in 92. Ik was destijds 7 jaar oud. EK 88 was ik 3, veel te jong om iets te kunnen herrineren.

Wat ik nog wel heb onthouden is het WK 1990. Ik had een sleutelhanger gekregen van de Mascotte van het WK 1990, Ciao

Van het toernooi zelf kan ik me niets herrineren.

Offline ricardo

• Algemene moderator
  • International
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: 7 juli 2010, 10:37:05 »
Van het toernooi zelf kan ik me niets herrineren.

Is maar goed ook.....

Offline ajaxfannorg

• Toeschouwer
  • *
    • Bekijk profiel
  • Favoriete Ajacied: Jan Vertonghen
« Reactie #50 Gepost op: 7 juli 2010, 11:27:30 »
ik ben van 1969, heb dus de grote successen allemaal gezien, alhoewel ik sommige me niet erg goed kan herrinneren. :hypocrite:

Offline the real one

• The best.
  • Algemene moderator
  • Erelid
  • Beter een pens van zuipen dan een bult van werken!
    • Bekijk profiel
    • http://www.tro.nl
  • Favoriete Ajacied: Christian Eriksen
« Reactie #51 Gepost op: 7 juli 2010, 11:33:36 »
Ik voel me ineens een stuk jonger bij al die oude lu.... euh al die oudere mensen.

Ben zelf van 81 en heb EK wel meegemaakt dus in 88. Net zoals Uefa en CL winst in 92 en 95.

Maar dit is echt niet te bevatten. DE eerste keer in een finale op een WK dat ik meemaak...

Trouwens ook de eerste keer dat NL 3 KO wedstrijden op rij wint... Laten wehopen dat dat over een paar dagen 4 KO wedstrijden op rij is...

HOe? Maakt me geen bal uit...

Offline DannyIsDeMan

• Basisspeler
    • Bekijk profiel
  • Favoriete Ajacied: Daley Blind
« Reactie #52 Gepost op: 7 juli 2010, 12:05:45 »
Citaat van: "the real one"

Trouwens ook de eerste keer dat NL 3 KO wedstrijden op rij wint... Laten wehopen dat dat over een paar dagen 4 KO wedstrijden op rij is...

HOe? Maakt me geen bal uit...

amen

Offline Maverick

• Forumbeheerder
  • Sterspeler
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: 7 juli 2010, 12:32:21 »
Mwah het leven begint pas als je 40 bent, het is echt waar  8)

1974 heb ik helemaal gemist, terwijl ik toen toch echt al 6 jaar oud was.

1978 was een RAMP. Nu pas begrijp ik hoeveel het betekend als je eigen land in de grootste sport van allemaal de wereldkampioen is. Maar toen voelde ik het wel.

Dat Cruijff en Van Hanegem er niet bij waren heeft mij toen niets gezegd, ik vond het wel erg verkeerd dat er in Argentinie gevoetbald werd, tot zeg een half jaar voor dat tournoi volgde in het voetbal niet. Na dat WK is onze halve klas op voetbal gegaan en hebben we daarna 3 tot 4 jaar bijna iedere middag gevoetbald, voor dat WK was dat een stuk minder. Daarom leefde ik er ook anders naar toe. Ik was wel voor Ajax uiteraard, al voordat ik kon denken, maar ik keek nooit voetbal.

Toen dus dat hele WK, alle emotie die daar bijkwam kijken was geheel nieuw voor mij. Ik vond het onvoorstelbaar dat Nederland tegen Mega Landen als Duitsland en Italie resultaten kon boeken ( zo dacht ik toen) en de finale is toen in een waas voorbij gegaan. Met een zware domper aan het einde. Winnen was voor mij onvoorstelbaar dus bijna winnen was sensationeel. Bijna heel erg blij zijn was een grote domper, een mokerslag. Maar toen was er daarnaast ook trots om bijna gewonnen te hebben en dat gevoel zou er nu niet meer zijn, dat is wel een stuk winst. De kinderen van nu vinden het ook normaal als we wereldkampioen zouden worden, dit land is veranderd.

Pas vanaf de KF begint het bij mij te leven, pas na de HF gaat het bij mij koken. Het kookt voor het eerst sinds 1978. Dat is heel erg lang geleden. Het gevoel gaat ook dieper dan in 95, dat kan ook een kwestie van leeftijd zijn. Die winst onderging ik zoals ik gisteren de halve finale onderging, met 200% vertrouwen in de goede afloop. Nu leef ik tussen hoop en vrees.

Als Nederland zou je al blij moeten zijn dat je in de finale staat, maar die realiteit verwerp ik nu, er zijn momenten dat er een kleine reus moet opstaan en moet laten zien dat het soms de beurt is voor kleine reuzen om de grootste man van de aarde te zijn.

Grootheid zit hem niet in kilo's of lengte, anders zou de grootste man op aarde er niet erg vrolijkmakend uitzien.

Als Nederland hebben we dit met zijn allen mogelijk gemaakt en als we winnen hebben we allemaal gewonnen.

Helaas zijn we momenteel niet de beste, maar we zijn wel goed genoeg om dit te kunnen winnen.

#######################################################################################

Over de wedstrijd: Uruguay heeft 1 van zijn beste wedstrijden ooit gespeeld ( in het moderne voetbal ) en het zat voor hun mee bij de 1-1.  Toch was het niet goed genoeg. Hadden ze op het laatst een bal gehad die goed gevallen was, dan had je zomaar een verlenging gehad.

Eén van de randvoorwaarden om wereldkampioen te worden is winnen van de tweede rang. Tweede rang zijn is voor Engeland een bittere waarheid, maar voor Uruguay is het een compliment. Brazilie wint als enige altijd van tweede rangs landen op het WK, Nederland heeft zeg iedere 10 jaar een team dat van alle tweede rangs landen wint. Nederland was gisteren in de fases dat beide partijen er in mentaal opzicht gelijk voorstonden duidelijk beter, dat verschil drukte zich over de hele wedstrijd met 3-2 nogal mild uit.

Toch had je zomaar op 3-3 kunnen komen, in denk dat Nederland hier toch aan het dromen geslagen is en niet 90 minuten lang in het moment zelf voetbalde.

Nederland tegen toplanden is een ander verhaal. Daar zijn de verschillen zo klein, dat een blik op de historie aantoont dat de kansen in de finale, helaas, gewoon 50/50 zijn. Zowel Duitsland, Nederland en Spanje hebben tekortkomingen en kwaliteiten.

Voordeel voor ons is dat we een dag meer rust hebben. Bij Spanje is de druk enorm, zij kennen dit gevoel helemaal niet. Duitsers lijken uitstekend met deze druk overweg te kunnen, dus ik denk dat Spanje een betere tegenstander is, maar we hebben in 1998 gezien dat ieder land in de finale plots als een stel dodo's kan spelen.

Nederland moet in staat geacht worden de Duitsers niet in hun spel te laten komen, als dat lukt word het als een wedstrijd tussen C Junioren en A Junioren.

Nederland zou er tegen Duitsland een fysieke strijd rond de cirkel van moeten maken, en tegen Spanje kan je eigenlijk alleen maar hopen dat zij het nivo 2008 niet halen ( gerechtvaardige hoop ) en dat zij eruiteindelijk op wat voor manier ook eentje minder in hebben liggen dan wij.

Offline ajaxrotterdam

• Rotatiespeler
    • Bekijk profiel
    • http://
« Reactie #54 Gepost op: 7 juli 2010, 13:20:31 »
Ook voor mij de eerste echte finale ooit, die ik echt meemaak.
Dit is echt zo'n moment wat je later aan je kinderen verteld...
Wordt het het verhaal van het grootse oranje wat wereldkampioen werd of die van een nieuw trauma..?

Offline Maverick

• Forumbeheerder
  • Sterspeler
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: 7 juli 2010, 13:45:41 »
Van een groots Nederland is geen sprake, maar we zitten niet in Zuid Afrika voor de schoonheidsprijs.

Dit Nederland heeft simpelweg veel erg goede spelers die in de juiste leeftijd zitten en die bij de juiste clubs spelen. Dat is de romp van het team. Die romp trekt de talenten en oudgedienden mee naar het hoogste nivo. Waardoor het geheel competetief blijkt te zijn.  Mijn angst was dat de zwakke plekken zouden gaan kraken, maar dat is niet gebeurt in de KF en is ook gisteren niet gebeurt. Dit elftal kan de finale verliezen, daar moeten we reeel in zijn, maar het zal niet gaan kraken.

Dat bij Ajax in het bijzonder maar ook in Nederland als geheel spelers op jonge leeftijd al kansen krijgen speelt ook mee. Daardoor kunnen onze spelers een hoog nivo bereiken.

1974 was een trauma omdat het team gezien werd als veel beter dan de rest, 1978 was lange tijd een vergeten finale, pas de laatste jaren komt die bal op de paal van Rensenbrink om de week op TV.  :?

Laten we hopen op een flitsende, mentaal zware en fysiek slopende halve finale vanavond. Spanje en Duitsland staan al een tijdje onder hoge druk, dus die zijn ook eerder over hun piek heen - hoop ik.

Offline ricardo

• Algemene moderator
  • International
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: 7 juli 2010, 21:50:41 »
Für unsere Deutschen freunde, es ist nur ein Spiel...