Auteur Topic: [WK 2010]Finale 11-7-2010 20:30 Johannesburg,the place to be  (gelezen 9310 keer)

Offline ajaxrotterdam

• Rotatiespeler
    • Bekijk profiel
    • http://
Re: [WK 2010]Finale 11-7-2010 20:30 Johannesburg,the place t
« Reactie #75 Gepost op: 13 juli 2010, 09:43:53 »
Kan iedereen van Oranje nou eens kappen met de uitspraak dat we: "als klein landje toch mooi 2e zijn geworden.."
Uruguay met zn 3,5 miljoen inwoners, 2x wereldkampioen..
« Laatst bewerkt op: 1 januari 1970, 00:00:00 door Guest »

Offline ssvoogel

• International
    • Bekijk profiel
  • Ajaxforum Bets: 1440
  • Favoriete Ajacied: Nicolás Lodeiro
« Reactie #76 Gepost op: 13 juli 2010, 09:51:33 »
Uruguay is wel groter trouwens dan Nederland ;)

Offline joodkevin

• Speciaal Lid
  • International
    • Bekijk profiel
  • Favoriete Ajacied: Toby Alderweireld
« Reactie #77 Gepost op: 13 juli 2010, 10:34:04 »
Citaat
Scheidsrechter Webb: "WK-finale was 120 minuten hel"

Oranje speelde afgelopen zondag niet alleen een finale met hart en ziel, waarin gewonnen móest worden, het speelde ook één van de meest harde Oranje wedstrijden op een WK ooit vertoond. Vanaf de eerste minuut probeerden Nigel de Jong en Mark van Bommel het normaal zo vloeiende spel van de Spanjaarden in de kiem te smoren met felle tackles. Dit leverde bij een makkelijke kaartentrekker als scheidsrechter Howard Webb al in de eerste helft voor beide mannen een gele kaart op. Zo haalde Oranje niet zo zeer de angel uit het Spaanse voetbal, maar legde ze haar eigen voetbal lam. Binnen Nederland is de stemming vrij positief ten opzichte van het algehele spel van de Oranje Leeuwen, in het buitenland denken ze daar toch wat anders over.

Gisteren uitte Johan Cruijff al zijn kritiek over het spel van het Nederlands Elftal. Was hij eerder dit WK nog lovend over bondscoach Bert van Marwijk en de manier waarop hij roeide met de riemen die hem toe werden geworpen, nu noemde hij de Nederlandse prestaties in de finale "antivoetbal" en "absoluut niet kleurrijk". De buitenlandse media, van Engeland tot Frankrijk, gaan mee in die lijn. De BBC vond het Nederlandse spel "schandalig", The Independent sprak van een 120 minuten lang durend verraad van het Nederlandse voetbal en de sprankelende voetbalcultuur, en de Guardian vond Spanje tegen Nederland een wedstrijd tussen voetbal en anti-voetbal. NRC Next vatte de buitenlandse kranten samen in een artikel dat ze 'anti-reclame voor het (Nederlandse) voetbal' noemde.

Na de kritieken van vooral Engelse kranten, maar dus ook Cruijff en FIFA-voorzitter Sepp Blatter, noemde de scheidsrechter die de finale mocht fluiten - als klap op de vuurpijl -, deze finale ook nog eens een regelrechte hel. "Dit waren één van de moeilijkste momenten van mijn loopbaan, die je nog het best kunt omschrijven als een regelrechte helletocht die twee uur duurde."

In de Daily Mail noemde de Brit het optreden van Oranje beestachtig. Xabi Alonso noemde de actie van Nigel de Jong: "Een van de ergste overtredingen ooit die ik moest incasseren". Webb gaf de middenvelder van Oranje geel voor zijn karatetrap op de borst van de Spanjaard. "Ik heb nog steeds pijn", klaagde Alonso daags na het duel. Manchester City's De Jong besloot: "Webb gaf mij geel, daar had ik geluk mee".
ajax1.nl

Ik krijg een beetje het gevoel dat Webb door de harde wedstrijd  voor Oranje ons de beker niet gunde... In de loop van de wedstrijd werd het steeds duidelijker dat hij meer op de hand van Spanje was. In het begin zag hij ook wel dingen over het hoofd (voor spanje), maar het werd steeds erger. Dit mag niet gebeuren met een scheidsrechter die in de WK finale moet fluiten, maar het gebeurde toch wel...

Offline joodkevin

• Speciaal Lid
  • International
    • Bekijk profiel
  • Favoriete Ajacied: Toby Alderweireld
« Reactie #78 Gepost op: 13 juli 2010, 10:40:23 »
Sorry voor een dubbele post, maar leek mij het meest overzichterlijk.

Citaat
Sepp Blatter niet blij met snoeiharde finale

Naast Johan Cruijff heeft ook Sepp Blatter zich kritisch uitgelaten over het spel van Oranje in de WK-finale tegen Spanje. "De finale bracht niet wat ik had verwacht op het vlak van sportiviteit", oordeelde de voorzitter van de FIFA. NUsport schreef hier vandaag over.

Scheidsrechter Howard Webb deelde in de finale een recordaantal van veertien gele kaarten uit. Twee daarvan waren voor John Heitinga, die daardoor in de verlenging met rood naar de kant moest. Blatter wilde geen waardeoordeel vellen over het optreden van Webb. "Ik kan alleen maar zeggen dat de spelers het de scheidsrechter erg moeilijk maakten." Op de vraag of Mark van Bommel en Nigel de Jong rood hadden verdiend, antwoordde hij cryptisch. "In het voetbal moeten we leren leven met de fouten van spelers en scheidsrechters. Ik denk niet dat perfectie in deze wereld bestaat."

Volgens Blatter verliezen sommige ploegen door de grote belangen nogal eens de waarden van het voetbal uit het oog. "Of je nu wint of verliest, spelers mogen nooit vergeten dat de basis van voetbal discipline en respect is", doceert de Zwitser. "Er mag best worden gestreden, maar wel binnen de grenzen van fairplay."

De bewindsman ontkende dat hij werd uitgefloten bij het betreden van Soccer City in Johannesburg voor de eindstrijd. ''Het enige wat me opviel was dat er weinig vuvuzela's waren. Ik weet het niet. Ik ben hier overal ontvangen als vriend, als Afrikaan.''
Ajax1.nl

Oftewel weer een sneer naar technische hulpmiddelen... Een sneer van Blatter naar Nederland, maar niet naar Spanje terwijl die toch ook smerig speelde en ook om kaarten vroeg enz. enz.

Offline Yiggi

• Vedette
    • Bekijk profiel
  • Favoriete Ajacied: Jan Vertonghen
« Reactie #79 Gepost op: 13 juli 2010, 13:55:49 »
Blatter moet sowieso zijn mond houden

Offline lelystad

• Sterspeler
  • can't undo past, but can certainly not repeat it
    • Bekijk profiel
  • Ajaxforum Bets: 1000
  • Favoriete Ajacied: Mounir El Hamdoui
« Reactie #80 Gepost op: 13 juli 2010, 14:39:15 »
Citaat van: "ajaxrotterdam"
Kan iedereen van Oranje nou eens kappen met de uitspraak dat we: "als klein landje toch mooi 2e zijn geworden.."
Uruguay met zn 3,5 miljoen inwoners, 2x wereldkampioen..

De eerste was een klein toernooitje in eigen land. Nauwelijks een wereldkampioenschap te noemen. Bij de tweede was de Europa nog volop in opbouw.

Offline ssvoogel

• International
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: 13 juli 2010, 14:59:09 »
Leuk hoor, maar het baggitaliseren maar in 1930 was alleen Italie als topland niet aanwezig. In 1950 waren de Europese landen gewoon aanwezig. Het enige minpunt was Italie dat door de vliegramp bij Superga een jaar eerder 10 basisspelers miste.

Offline lelystad

• Sterspeler
  • can't undo past, but can certainly not repeat it
    • Bekijk profiel
  • Ajaxforum Bets: 1000
  • Favoriete Ajacied: Mounir El Hamdoui
« Reactie #82 Gepost op: 13 juli 2010, 16:42:09 »
Citaat van: "ssvoogel"
Leuk hoor, maar het baggitaliseren maar in 1930 was alleen Italie als topland niet aanwezig. In 1950 waren de Europese landen gewoon aanwezig. Het enige minpunt was Italie dat door de vliegramp bij Superga een jaar eerder 10 basisspelers miste.

1930 zonder Duitsland, Engeland, Oostenrijk, Italie, Schotland, Spanje, Portugal.

Maar belangrijker, alleen al daar de reisomstandigheden was pas vanaf 1970 sprake van serieuze competitie tussen de landenteams. Madrid zal vast een goed team gehad hebben in de jaren 50 maar die 6 gewonnen EC1 finales zeggen mij nu net zo veel als de kampioenschappen van HVV of de twee wereldkampioenschappen van Uruguay.  :wink:

Daar staat tegenover dat Real, HVV en Uruguay wel kunnen zeggen dat ze toen de hoogste prijzen gewonnen hebben.  :mrgreen:

Offline ssvoogel

• International
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: 13 juli 2010, 17:01:49 »
Citaat van: "lelystad"
Citaat van: "ssvoogel"

1930 zonder Duitsland, Engeland, Oostenrijk, Italie, Schotland, Spanje, Portugal.

Maar belangrijker, alleen al daar de reisomstandigheden was pas vanaf 1970 sprake van serieuze competitie tussen de landenteams. Madrid zal vast een goed team gehad hebben in de jaren 50 maar die 6 gewonnen EC1 finales zeggen mij nu net zo veel als de kampioenschappen van HVV of de twee wereldkampioenschappen van Uruguay.  :wink:

Daar staat tegenover dat Real, HVV en Uruguay wel kunnen zeggen dat ze toen de hoogste prijzen gewonnen hebben.  :mrgreen:

Portugal, Spanje en Duitsland hadden waren toplanden. Portugal verloor 2 jaar eerder van Egypte, Duitsland werd met 4-1 weggetikt door Uruguay, Spanje verloor met 7-1 van Italie. Engeland en Oostenrijk deden dan misschien niet mee aan de Olympische Spelen maar verder waren alle landen van belang aanwezig. Ook daar won Uruguay met alle gemak van de wereld.

De 6e overwinning van Real Madrid was overigens pas in 1966 ;) maar de overige 5 waren gewoon terecht en dat valt ook niet te baggetaliseren. Als je dat doet, kun je dat ook doen met de laatste 10 winnaars van de Champions' League want die teams hebben alleen maar gewonnen vanwege het vele geld dat ze hebben kunnen uitgeven aan spelers die ze niet zelf opleiden.